Propellfabrikanten Rolls-Royce Marine slipper å møte Codan forsikring og Samsung Fire & Marine Insurance i retten om en strid i hundremillionersklassen.
Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook
Forlik
Bakgrunnen for konflikten er at konteinerskipet Emma Mærsk sprang lekk i Suezkanalen i 2013, og havarerte etter at en thruster fra Rolls-Royce Marine ble ødelagt.
Det har i lengre tid vært planlagt en tvistesak mellom partene i Sunnmøre tingrett, og saken var berammet til 22. februar i år. Søksmålet ble imidlertid utsatt på ubestemt tid, og nylig fikk tingretten beskjed om at det var inngått forlik i saken.
400 millioner
Det danske konsernet har tidligere bekreftet overfor nettstedet Shippingwatch, at kostnadene etter havariet kom opp i rundt 400 millioner norske kroner.
Sunnmørsposten er ikke kjent med hvor mye forsikringsselskapene krevde av utstyrsleverandøren, eller innholdet i forliket. Verken konsernadvokat Nicholas Sayer i Rolls-Royce Marine eller pressesjef Mads Houe i danske Codan vil kommentere innholdet i saken.
Propellsvikt
Det danske fartøyet fikk trøbbel på vei sørover gjennom Suezkanalen den 1. februar 2013.
Ifølge rapporten fra den maritime havarikommisjonen i Danmark, ble maskinrommet på kjempeskipet fylt med vann etter at en thruster i akterenden sviktet.
Les hele rapporten her (ekstern lenke)
Undersøkelsene etterpå avdekket at tre propellblad var knekt tvert av og det ble funnet flere tretthetsbrudd i konstruksjonen.
Les flere næringslivsnyheter på smp.no
Det ble også påvist svakheter i skipskonstruksjonen, som gjorde at sjøvannet kunne trenge inn i maskinrommet via kabelgjennomføringer fra et vanntett skott.
Til Ulsteinvik
Thrusteren ble brakt til propellfabrikken i Ulsteinvik for grundige undersøkelser etter havariet.
I rapporten fra desember 2013, blir det opplyst at Rolls-Royce både vurderer utskiftning av propellblader og festeanordning til nytt design, og andre forsterkninger.
Selskapet vil ikke nå kommentere om noe av dette er gjort.