Propellfabrikanten Rolls-Royce Marine slipper å møte Codan forsikring og Samsung Fire & Marine Insurance i retten om en strid i hundremillionersklassen.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Forlik

Bakgrunnen for konflikten er at konteinerskipet Emma Mærsk sprang lekk i Suezkanalen i 2013, og havarerte etter at en thruster fra Rolls-Royce Marine ble ødelagt.

Det har i lengre tid vært planlagt en tvistesak mellom partene i Sunnmøre tingrett, og saken var berammet til 22. februar i år. Søksmålet ble imidlertid utsatt på ubestemt tid, og nylig fikk tingretten beskjed om at det var inngått forlik i saken.

400 millioner

Det danske konsernet har tidligere bekreftet overfor nettstedet Shippingwatch, at kostnadene etter havariet kom opp i rundt 400 millioner norske kroner.

Vanninntrenging Sjøvannet trengte inn til maskinrommet på konteinerskipet via utette kabelgjenomføringer. Foto fra ulykkesrapporten fra Den Maritime Havarikommission.

Sunnmørsposten er ikke kjent med hvor mye forsikringsselskapene krevde av utstyrsleverandøren, eller innholdet i forliket. Verken konsernadvokat Nicholas Sayer i Rolls-Royce Marine eller pressesjef Mads Houe i danske Codan vil kommentere innholdet i saken.

Propellsvikt

Det danske fartøyet fikk trøbbel på vei sørover gjennom Suezkanalen den 1. februar 2013.

Ifølge rapporten fra den maritime havarikommisjonen i Danmark, ble maskinrommet på kjempeskipet fylt med vann etter at en thruster i akterenden sviktet.

Les hele rapporten her (ekstern lenke)

Sviktet Thrusteren som sviktet og fikk knekt av flere propellblad ble undersøkt i Ulsteinvik etter havariet. Foto fra ulykkesrapporten fra Den Maritime Havarikommission.

Undersøkelsene etterpå avdekket at tre propellblad var knekt tvert av og det ble funnet flere tretthetsbrudd i konstruksjonen.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Det ble også påvist svakheter i skipskonstruksjonen, som gjorde at sjøvannet kunne trenge inn i maskinrommet via kabelgjennomføringer fra et vanntett skott.

Til Ulsteinvik

Thrusteren ble brakt til propellfabrikken i Ulsteinvik for grundige undersøkelser etter havariet.

I rapporten fra desember 2013, blir det opplyst at Rolls-Royce både vurderer utskiftning av propellblader og festeanordning til nytt design, og andre forsterkninger.

Selskapet vil ikke nå kommentere om noe av dette er gjort.