– Det er viktig for regjeringen å sikre gode og konkurransedyktige betingelser for denne næringen. Skatteordningen har vært godkjent av ESA med utløp 1. juli. Derfor har vi nå arbeidet med å notifisere en ny, sier finansminister Siv Jensen (Frp).

Utvides til vindmølleskip

Rederibeskatningsordningen innebærer at driftsinntekter fra rederivirksomhet er fritatt fra beskatning så lenge overskuddet beholdes i virksomheten. Ordningen har også inkludert seismikk- og andre fartøyer i offshorevirksomheten, og skal nå utvides til å inkludere skip engasjert i havvindmølleprosjekter.

Norske redere vant havvind-kontrakter for minst fire milliarder kroner i 2016. En analytiker uttalte til Sysla tidligere i vår at det var forventet at markedet ville vokse.

På Sunnmøre er det Ulstein-gruppen som så langt har kapret flest oppdrag i dette markedet.

(saken fortsetter under bildet)

Omstilling fra offshore

Finansministeren mener at utvidelsen passer godt med det grønne skiftet og en gradvis omstilling fra offshore petroleumsvirksomhet.

Administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund mener ordningen er svært viktig, spesielt for offshorebransjen og viser til oljepriskollapsen i 2014 som sørget for at oljeservicefartøyene mistet halvparten av inntektene sine på tre år, riggselskapene på to år.

Ulstein-gruppen er blant dem som har levert skip som skal brukes i vindkraftprosjekter offshore. Dette fartøyet er levert til tyske Bernhard Schulte. Foto: Staale Wattø