Tunge tider Direktør Sturla Henriksen Norges Rederiforbund tegnet et dyster bilde av situasjonen for bransjen under shippingmessa som foregår på Lillestrøm og i Oslo denne uka. 
            (Foto: Nor-Shipping)

Tunge tider Direktør Sturla Henriksen Norges Rederiforbund tegnet et dyster bilde av situasjonen for bransjen under shippingmessa som foregår på Lillestrøm og i Oslo denne uka. Foto: Nor-Shipping

Heder til unge nyskapere på Nor-Shipping

Nyskapende metode for plastinnsamling på havet hedret på shippingmesse. Men rederiforbundet tegner dystert nåtidsbilde for bransjen.

Heyerdahl-prisen ble i år tildelt en ung gründer som har en helt ny innfallsvinkel til hvordan havene kan renskes opp for plastsøppel. The Ocean Cleanup heter prosjektet som ledes av Boyan Slat. Enkelt fortalt tar de i bruk sjøens egne bevegelser for å samle plast i havet.

Prisen ble delt ut av Norges Rederiforbund under shippingmessa Nor-Shipping onsdag.

– Formidabel oppgave

– Prosjektet tar fatt i en utfordring som vi er nødt til å håndtere som mennesker i et bærekraftig perspektiv. Havet skal vi leve av i mange år fremover, det er derfra vi skal øse både mat, medisiner, og kanskje kraft og mineraler og i fremtiden. Derfor må vi starte et sted, og det å gjøre det rent for plast i alle fall, er en formidabel oppgave, sier Tor Christian Sletner i Norges Rederiforbund i en pressemelding.

(se presentasjon av Ocean Cleanup til høyre - under om du leser på mobil)

Også Vision of the Fjords-båtene som bygges av brødrene Aa i Nordfjord og det finske selskapet Norsepower fikk hederlig omtale av årets jury. Sistnevnte ledes av Tuomas Riski som tidligere i uka vant prisen ved navn «Young Entrepreneur Award».


Vil fjerne et hav av plast

Han ville finne opp noe som fjerner plastforurensing i havet. Resultatet ble Ocean Cleanup.


– Giftig cocktail

Kanskje ikke så rart at det er de unge som får oppmerksomheten i tøffe tider. Rederiforbundets Sturla Henriksen beskrev situasjonen for bransjen om å være truffet av en «giftig cocktail» - bestående av lav økonomisk vekst, fall i oljeprisen og stor overkapasitet».

Han mener økt proteksjonisme og nasjonalisme i verden bidrar til å forsterke problemene. Videre kom Henriksen med en advarsel: At politikken til USAs president Donald Trump er ytterligere en risiko for shippingbransjen.

 – «America First» og brexit betyr fragmentering av handel, men også fragmentering av verdens politiske orden. Både «America First», brexit og det høye gjeldsnivået i Kinas økonomi representerer store risikoer i seg selv, sa den administrerende direktøren ifølge pressemeldingen fra åpningen.

Mer å lese på Sunnmørsposten:
 
Nor-Shipping
  • Shippingmesse som er en av de viktigste møteplassene for den maritime industrien.
  • Nor-Shipping 2017 er det største arrangementet til nå, med nær 1000 utstillere og rundt 35.000 deltakerne fra mer enn 80 land.
Leses nå
 

Forsiden nå:

Kystreiarlaga og Ekornes samde om at dei som lagar varene bør få økonomiske gulrøter:

– Endringa frå land- til sjøtransport skjer for sakte