Fjord1 med stor bestilling på nyvinning fra Rolls-Royce

Rolls-Royce Marine skal levere navigasjonssystem som gjør at 13 nye Fjord1-ferjer kan krysse fjorden automatisk.

Først i bruk i Nordfjord: De nye fergene Gloppefjord og Eidsfjord trafikerer ruten mellom Lote og Anda. Dette er den første ruten der Autocrossing-systemet fra Rolls-Royce ble satt i drift.   Foto: Fjord1

Næringsliv

Fjord1 har lagt inn den største bestillingen så langt på «Autocrossing»-systemet som er utviklet av Rolls-Royce Marine i Ålesund.

Rederiet vil ha systemet til 13 nye ferjer – som innebærer at Rolls-Royce nå har solgt nyvinningen til totalt 18 norske ferjer. Fem av disse nye Fjord1-ferjene skal trafikkere sambandene Hareid-Sulesund og Aursnes-Magerholm på Sunnmøre.

Skryter av støtteordninger

Kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk i Rolls-Royce Marine opplyser til Sunnmørsposten at avtalene er et «godt bidrag til ordreboken», men at de av konkurransehensyn ikke opplyser verdien på dem.

– Vi er stolte over å få være med på fornyelsen av den norske fergeflåten som nå pågår. Myndighetene fortjener skryt for å legge til rette for innovasjon og gode miljøløsninger, det gjør at den maritime industrien kan få levere sin nyeste teknologi, sier Andreas Seth i Rolls-Royce Marine i en pressemelding.

(saka fortsetter under)


Ny kontrakt til Rolls-Royce

Skal krysse fjorden automatisk med Rolls-Royce-system

Rolls-Royce har signert ein avtale om å levere «auto crossing»-system til to nye hybridferjer som skal byggast av Kleven.

 

Framtidas skipsbru vekte oppsikt

Standen til Rolls-Royce Marine var blant dem som utmerket seg på shippingmesse på Lillestrøm.

Havyard-sjefen meiner det blir ein «skrekkblanda fryd» å bygge ferjer som skal gå i heimtraktene.

Bygging av fem nye elferjer som Fjord1 skal sette inn på Sulesund-Hareid og Magerhol-Sykkylven gir nye arbeidsplassar på Sunnmøre.


Propeller fra Ulsteinvik

Hensikten med systemet er å sikre mest mulig jevn overfart – og ikke minst effektiv forbruk av drivstoff.

Systemet sørger for at både fart og kurs for ferjene styres automatisk, blant annet ved hjelp av to vendbare propeller – på fagspråket kalt azipull-thrustere. Disse propellene blir levert fra konsernets fabrikk i Ulsteinvik.  

Kapteinen om bord overvåker det hele ved hjelp av et kontrollsystem, og kan ta over om nødvendig. Om kapteinen ikke er i stand til å ta over manuelt, vil systemet stoppe ferja i trygg avstand fra land og holde fartøyet i posisjon så lenge som nødvendig.


Mikael Makinen, president for Rolls-Royce Marine, på NMK-åpningen:

– Autonome skip kommer mye raskere enn folk tror

– Autonome skip er mye enklere enn autonome biler. Derfor vil autonome skip komme mye raskere enn folk tror, sier Mikael Makinen til Sunnmørsposten.

 

Storfjorden blir testfjord for framtidsskip

Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og en sammenslutning ledet av GCE Ble Maritime på Møre signerer i dag en avtale som legger til rette for at Storfjorden nå kan benyttes som testfjord for framtidens fjernstyrte og autonome skip.


Automatisk: Illustrasjon av en fergeoverfart der fergen kjører med navigasjonssystemet fra Rolls-Royce. Illustrasjon: Rolls-Royce