Polaris Medias samlede driftsinntekter i første halvår gikk ned med 4,7% preget av et svakt første kvartal. I andre kvartal gikk driftsinntektene ned med 4,3%. Konsernets annonseinntekter gikk ned med 7,4% til 418 (451) mill. i første halvår. De papirbaserte annonseinntektene faller 13,4% i første halvår og 13,2% i andre kvartal.
Digiital vekst
Veksten i de digitale annonseinntektene er økende og var i andre kvartal 18%. Dette drives primært av en sterk økning i annonseinntekter på mobile plattformer som i første halvår har økt med 187%. Ved utgangen av første halvår utgjorde digitale annonseinntekter 25% av samlede annonseinntekter, opplyser Polaris i en pressemelding torsdag.
For første halvår 2014 oppnådde konsernet et EBITDA på 97 (126) mill., mens EBITDA for andre kvartal isolert endte på 72 (87) mill. Mediehusene i konsernet leverer en EBITDA på 69 (90) mill. i første halvår på fortsatt svakere papirbaserte annonseinntekter.
Trykkerivirksomheten har, som følge av svakere sidetallsutvikling og bortfall av bilag, et EBITDA på 44 (52) mill.
Må kutte kostnader
Konsernet er nå i gang med en større satsing på betalt innhold, sparket i gang av AdressaPluss. Samtidig skal kostnadene kuttes:
Med forsterket nedgang i papirbaserte inntekter fra og med fjerde kvartal 2013, er lønnsomheten satt under press.
"Polaris Media arbeider kontinuerlig med å effektivisere driften. På bakgrunn av utviklingen i markedet er det iverksatt beredskapsplaner med forventet effekt på om lag 40 mill. i 2014, disse vil bli videreført i 2015. Videre iverksettes nye resultatforbedrende tiltak med helårseffekt på 50 mill. i både 2015 og 2016, dvs. samlet helårseffekt på 100 mill. Driftskostnadene reduseres med 1,7% per første halvår og 2,5% i andre kvartal", opplyser selskapet.
- Vi har stor tro på at vi skal lykkes med den digitale overgangen, og samtidig kunne tilby attraktive papirprodukter i flere år fremover, uttaler Per Axel Koch i anledning at resultatet per ande kvartal blir presentert torsdag.