Rolls-Royce Marine og Kongsberg Evotec møtes etter planen i Sunnmøre tingrett den 9. februar. De tre påfølgende ukene skal partene gjøre opp en strid om seismikkmarkedet som har bygget seg opp gjennom flere år.

Beskyldninger om bevisst rekruttering og misbruk av forretningshemmeligheter står sentralt. Kongsberg Evotec mener søksmålet er anlagt for at Rolls-Royce skal beholde sin svært dominerende posisjon i seismikkmarkedet.

Les også: Giganter i seismikkstrid

Sunnmørsposten skrev før helga at Rolls-Royce har saksøkt konkurrenten for brudd på markedsføringsloven, og krever at retten legger ned forbud mot alt salg av slike utstyrspakker fra Evotec. Striden står konkret om utstyr til akterdekkoperasjoner på ni seismikkfartøy (se fakta-ramme, journ. anm.).

Gründereventyr

I sluttinnleggene som ble sendt til tingretten denne uka, går det fram at striden kan spores tilbake til gründereventyret Hydrakraft. Herøy-selskapet ble kjøpt opp av Odim i 2005, og havnet senere innunder Rolls-Royce-paraplyen etter et nytt oppkjøp i 2010.

Gjør som flere enn 21.000 andre - lik smp.no på Facebook

Etter Odim-oppkjøpet trakk ansatte i Hydrakraft seg ut og startet sin egen bedrift - Evomec - som senere ble til Evotec. Gründerne måtte leve av konsulenttimer de første årene. Det langsiktige målet var likevel produksjon og salg av vinsjer og håndteringssystemer for offshoremarkedet.

Opptur - og nedtur

I mars 2011 kunne bedriften fornøyd fortelle gjennom Sunnmørsposten at de hadde tilbud ute for én milliard kroner. Et nytt industrieventyr var i ferd med å bli en realitet. Få måneder etterpå kom Kongsberg Gruppen på banen og kjøpte opp sunnmøringene. Resultatet ble Kongsberg Evotec.

Sunnmøringene i Evotec kapret stadig større kontrakter på seismiske fartøy, men de økonomiske resultatene uteble. Selskapet måtte bite i seg et underskudd på 43 millioner kroner før skatt i 2013. Året før var underskuddet dobbelt så stort, og i fjor høst sa selskapet opp flere ansatte.

Kontrakter for minst 600 millioner

Nå står altså jyplingen i det synkende seismikkmarkedet overfor en ny utfordring: Et søksmål på flere hundre millioner kroner fra storebror.

Rolls-Royce Marine har gjennom flere år måttet se at Evotec stakk av med store kontrakter. Av sluttinnleggene går det fram at et vendepunkt i striden kom da Evotec vant prestisjejobben med å utstyre PGS sine nye seismikkfartøy i mars 2011.

I rettspapirene til tingretten nevnes ingen konkret sum, men i siste kvartalsrapport fra Kongsberg Gruppen står det at erstatningskravet fra Rolls-Royce foreløpig er beregnet til 370 millioner kroner. Et forsiktig anslag tilsier at utstyrspakkene på de omtalte skipene har en kontraktsverdi på mer enn 600 millioner kroner.

Tre hovedpunkter

I retten planlegger Rolls-Royce å argumentere for at Evotec bevisst har rekruttert ansatte fra konkurrenten og brukt kunnskapen deres til å vinne flere kontrakter. Dette blir avvist av Evotec som viser til at stillingene ble utlyst på ordinært vis.

Rolls-Royce mener videre det er sannsynlig at Evotec har misbrukt tegninger og annen teknisk informasjon fra Rolls-Royce, Odim eller Hydrakraft, til å utvikle sine produkter.

– Likhetene har et slikt omfang at Rolls-Royce Marine ikke kan se at de kan bero på tilfeldigheter, heter det i sluttinnlegget herfra.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

Kongsberg Evotec medgir at de har hatt Hydrakraft-tegninger i sitt datasystem, men at dette er av ubetydelig omfang. De fastholder samtidig at deres ingeniører har tegnet Evotecs produkter på selvstendig grunnlag.

Rolls-Royce mener også at konkurrenten har jukset seg inn på markedet ved å gå til deres underleverandører. De mener dette har spart Evotec for betydelig arbeid med å utvikle egne leverandører. Evtoec sine advokater avviser også her at har tatt ulovlige snarveier.

– Lite konkret

Advokatene til Kongsberg Evotec påpeker at Rolls-Royce er lite konkrete om hva slags ulovligheter de mener har skjedd. De påpeker at Rolls-Royce har fått betydelig mengder dokumenter, i løpet av nesten ett års forberedelse til rettssaken.

Likevel har Rolls-Royce «i svært liten grad konkretisert hvilke forretningshemmeligheter eller tegninger/tekniske hjelpemidler Kongsberg Evotec rettsstridig skal ha benyttet».

Rolls-Royce viser innledningsvis til hele 20 ikke navngitte produkter, som de mener har påfallende likheter med deres egne.

Det eneste produktet som nevnes konkret i sluttinnlegget fra Rolls-Royce er et såkalt Launch and Recovery System (LARS), som brukes til å håndtere fjernstyrte undervannsfartøy. I tidligere rettspapirer har imidlertid diskusjonen også gått om flere andre produkter, blant dem såkalte «Gun Winch-er».

Ingen av partene har ønsket å kommentere innholdet i saken før rettssaken overfor Sunnmørsposten.

Rolls-Royce mener hele 20 produkter i porteføljen til Konsberg Evotec har påfallende likheter med deres egne. Blant utstyret de mener skal være laget på grunnlag av Rolls-produkter er såkalte «Gun Winch-er». Foto: Kongsberg Gruppen
Det eneste produktet Rolls-Royce nevner konkret i sluttinnlegget til tingretten er et såkalt Launch and Recovery System (LARS), som brukes til å håndtere fjernstyrte undervannsfartøy. Foto: Kongsberg Gruppen
Tingrettsdommer Knut Anders Oskarson har fått flere solide bunker med dokumenter på sitt kontor til det omfattende søksmålet. Partene har varslet flere enn 30 vitner til saken, som etter planen starter den 9. februar. Foto: Staale Wattø
At Kongsberg Evotec fikk jobben med å utstyre de to første PGS-skipene i serien - Ramform Titan og Atlas - skal ha vært vendepunktet i striden mellom de to bedriftene. De to neste skipene i serien er under bygging og skal etter planen leveres neste år. Foto: PGS