En investorgruppe som har fått navnet WF Holding AS, og der Fjord1 AS eier 34 prosent, kjøper 80 prosent av flyselskapet. Gruppen har forpliktet seg til å kjøpe de resterende 20 prosent innen 2016.

Adm.dir. Leif Øverland i Fjord1 opplyser at 30 prosent av kjøpesummen tas fra egenkapitalen, som etter salg av bussdivisjon og Fjord 1 Transport nå er på 1,1 milliarder kroner. Videre lånefinansieres 70 prosent. Ved dette oppkjøpet følger Fjord1 samme mal som ved kjøp av ferjer.

Han sier at selvsagt er dette mye penger. Men samtidig minner han om at den siste store gassferjen som Fjord1 skaffet seg, kostet 400 millioner kroner.

Godt drevet selskap

Leif Øverland ser på Widerøe som er svært godt drevet selskap. Han tror derfor ikke at det kommer til å bli gjort særlig store endringer i flyselskapet.

Han har god tro på at Fjord1 med denne investeringen vil kunne tjene gode penger. Han opplyser at neste anbudsrunde på kortbanenettet først skjer i 2017. Dette gir god forutsigbarhet. Han tror også det vil være mulig å tjene bra med penger på flydrift etter 2017.

Se også: SAS har solgt Widerøe

Ansatte

Også de ansatte i Widerøe kan komme inn på eiersiden. Det vil skje ved at Nordland fylkeskommune, med 15 prosent eierskap i investorgruppen, selger seg ned.

Torghatten, som er storebror med 3.000 ansatte og en årlig omsetning på 3,4 milliarder kroner, skal eie 51 prosent av WF Holding. Fjord1 og Torghatten samarbeider allerede i dag gjennom kystekspressen mellom Kristiansund og Trondheim.

Nytt bein

Bakgrunnen for at Fjord1 satser på Widerøe, er blant annet at trafikkonsernet nylig har solgt seg ut virksomheter, og har lett etter et nytt bein å stå på.

En viktig aktør i denne prosessen har vært Per Sævik. Hans familieselskap Havilafjord AS kjøpte 41 prosent av aksjene i Fjord1 fra Møre og Romsdal fylkeskommune. Sogn og Fjordane fylkeskommune eier de resterende 59 prosent, og er største eier i Fjord1.

Da det ble kjent at SAS vurderte å selge Widerøe, tenkte Per Sævik straks at dette kunne være et interessant nytt bein for det tradisjonsrike ferjerederiet som hans familie hadde blitt deleier av.

Var tvunget

SAS selger Widerøe for å forbedre sin finansielle posisjon. Den har vært så dårlig at SAS i realiteten ikke hadde noe valg. Dette var også en forutsetning da den statlige redningspakken kom på bordet.

Salget vil innbringe SAS rundt to milliarder svenske kroner i første omgang, og inntil 2,3 milliarder kroner ved fullt salg i 2016.I transaksjonen inngår også sju fly av typen Dash Q400 som SAS har leid ut til Widerøe. Her blir lånene overført til Widerøe.

Les også: Fjord1 gikk 100 millioner i minus

Utvikle

Adm.dir. Leif Øverland i Fjord1 AS ser fram til å være med på å utvikle Widerøe. Han sier at kjernevirksomheten i Fjord1 og Widerøe er den samme, nemlig å få folk trygt fram i tide i all slags vær.

Han sier at opplegget er å ta det beste Fjord1 har av kompetanse innen miljøvennlig transport og gi gode reiseopplevelser til luftfarten.

– Vi har regnet på alt fra flypark til kontantstrømmer, og tror på Widerøe. Men mest av alt tror vi på den verdien som skapes av Widerøe-medarbeidernes kompetanse, entusiasme og vinnervilje, sier han.

Les nyheterfra næringslivet på smp.no

<strong>Godt drevet:</strong> Leif Øverland i Fjord1 ser på Widerøe som er godt drevet flyselskap.
<strong>I kulissene:</strong> Investor Per Sævik har spilt en sentral rolle i kulissene.