– Dette er den største kontrakta vi noensinne har skrevet.

Det sier en svært godt fornøyd Roy Reite – konsernsjef i Vard-konsernet.Bestillingene på de fire rørleggingsskipene kommer fra de to rederiene DOF Subsea og Technip.

Ikke bare er ordren stor. Det er også skipene.

– Dette er noen av de største skipene vi har bygd. Og tårnene om bord er iallfall de aller største, forklarer Reite.

Store tårn

Skipene som skal gjøres ferdige ved Vard Søviknes blir 151 meter lange, og har tårn som kan håndtere hele 650 tonn med rør, legger Hege Akselvoll til. Hun er informasjonssjef i Vard, og sier det er all grunn til å flagge.

Skipene fra Vard Søviknes blir også størst av de fire som er bestilt.

Selve skroget til de to skipene på Søviknes bygges ved Vard Tulcea i Romania. Men resten av jobben med skipene gjøres ved verftet i Haram.

De to andre rørleggingsskipene skal bygges ved Vard sitt nye verft i Brasil, Vard Promar.

– Dette verftet er under oppbygging og har i dag 500 ansatte, men skal opp i 1500, legger Akselvoll til.

Designa i Ålesund

Skipene er tegna av Vard sitt designkontor i Ålesund. De to skipene fra Søviknes er av typen Vard 3 05, mens de to fra Brasil har Vard 3 16-design.

Vard Søviknes skal levere sine rørleggingsskip i 2. og 3. kvartal i 2016, mens Vard Promar i Brasil får ferdige sine skip i henholdsvis 4. kvartal 2016 og 2. kvartal 2017.

– Vi regner med at arbeidet med å skjære til stålet kan være i gang om et halvt års tid, sier Reite.

Men først skal skipene prosjekteres ferdige i Ålesund.

Vard har arbeidd ei god stund med å hale i land denne kjempekontrakta. Roy Reite legger ikke skjul på at det er ei viktig kontrakt:

Langsiktig

– Klart dette var viktig. Vi er svært opptatt av å ha langsiktighet i det vi holder på med, forklarer direktøren.

I dette tilfellet betyr det at de skal bruke fire år på å bygge disse fire skipene som alle altså er i milliardklassen.

Reite forteller at skipene skal operere på sokkelen utenfor kysten av Brasil, og at de neppe blir å se på våre breddegrader – iallefall ikke de ti første årene etter at de er sjøsatt.

Viktig for mange

I tillegg til at dette er ei stor kontrakt for Vard-konsernet, så streker informasjonssjef Hege Akselvoll under at kontrakta også gir store ringvirkninger og er viktig for blant anna mange i den maritime klynga på Nordvestlandet.

Les nyheiter frå næringslivet på smp.no