Fredag morgen meldte M/Tr Molnes om at de trengte hjelp fra Kystvakten.

- De lå uten muligheter for fremdrift på grunn av at wire og kjetting var kjørt fast i propell, omtrent 60 nautiske mil nordøst for Hopen i Barentshavet, skriver kapteinløytnant Kenneth Dyb, skipssjef om bord i KV Sortland.

Frysetråleren er eid av rederiet Roaldnes på Valderøya i Giske kommune.

Kunne ikke manøvrere

Det nærmeste fartøyet til Kystvakten var KV Barentshav, men skipet var opptatt med Ålesunds-tråleren Havbryn.

Her kan du følge KV Sortland og M/Tr Molnes

- KV Sortland måtte tas ut av de planlagte seilingsrutene, og seile 380 nautiske mil for å kunne settes inn i slepeaksjon langt nord i Barentshavet, forteller Dyb.

Rundt klokka 15 lørdag ankom skipet området. M/Tr Molnes hadde lignende problemer med propellen som Havbryn hadde hatt.

- M/Tr Molnes hadde på dette tidspunktet ligget uten muligheter for å manøvrere i omtrent 36 timer, forteller han.

Mot Honningsvåg

På samme måte som Ålesunds-tråleren Havbryn slepes Molnes i dette øyeblikk mot havna i Honningsvåg.

Skipene lå også rundt 30 nautiske mil fra hverandre.

- Været i området er heldigvis ikke det dårligste, med nordøstlig liten kuling, og solen har kommet frem gjennom tåkedisen. Kursen er satt mot Honningsvåg som ligger 350 nautiske mil i sørlig retning, forteller Dyb.