Fredag morgen meldte M/Tr Molnes om at de trengte hjelp fra Kystvakten.
- De lå uten muligheter for fremdrift på grunn av at wire og kjetting var kjørt fast i propell, omtrent 60 nautiske mil nordøst for Hopen i Barentshavet, skriver kapteinløytnant Kenneth Dyb, skipssjef om bord i KV Sortland.
Frysetråleren er eid av rederiet Roaldnes på Valderøya i Giske kommune.
Kunne ikke manøvrere
Det nærmeste fartøyet til Kystvakten var KV Barentshav, men skipet var opptatt med Ålesunds-tråleren Havbryn.
Her kan du følge KV Sortland og M/Tr Molnes
- KV Sortland måtte tas ut av de planlagte seilingsrutene, og seile 380 nautiske mil for å kunne settes inn i slepeaksjon langt nord i Barentshavet, forteller Dyb.
Rundt klokka 15 lørdag ankom skipet området. M/Tr Molnes hadde lignende problemer med propellen som Havbryn hadde hatt.
- M/Tr Molnes hadde på dette tidspunktet ligget uten muligheter for å manøvrere i omtrent 36 timer, forteller han.
Mot Honningsvåg
På samme måte som Ålesunds-tråleren Havbryn slepes Molnes i dette øyeblikk mot havna i Honningsvåg.
Kystvakten sleper Ålesunds-tråler 330 nautiske mil
Skipene lå også rundt 30 nautiske mil fra hverandre.
- Været i området er heldigvis ikke det dårligste, med nordøstlig liten kuling, og solen har kommet frem gjennom tåkedisen. Kursen er satt mot Honningsvåg som ligger 350 nautiske mil i sørlig retning, forteller Dyb.