Utover dette nekter rederiet å si et ord om hva slag oppdrag skipet skal ut på.

«Rederiet vil syte for at sikkerheita til mannskap og båt vert teken hand om til ei kvar tid, men bed dykk likevel om å la vere skrive om oppdraget i media til etter at dei er tilbake i Nordsjøen» skriver informasjonssjef Marianne Hovden i en epost til Sunnmørsposten.

For offshorerederier i en svært krevende situasjon kan oppdrag i nye områder være en kilde til sårt trengte inntekter.

Nekter å si noe

Adm.dir. i Island Offshore, Håvard Ulstein, nekter å si noe som helst om hvilken type oppdrag dette fleirbruksskipet nå skal ut på.

– Dette er jeg ikke interessert i å diskutere med deg, sier Ulstein og legger på.

Konstruksjonsskipet forlot Ulsteinvik i går, og ligger nå i Kristiansund der det blir liggende noen dager og klargjøres før det går til Vest-Afrika. Det er etter det vi skjønner snakk om et kortvarig oppdrag, og skipet vil bli bemannet med sitt ordinære mannskap.

Forstår ikke hemmelighold

Geir Hagerupsen i Sjømannsforbundet har i mange år jobbet med avtaleverket for sjøfolk som jobber blant annet utenfor Vest-Afrika. Han skjønner ikke hvorfor rederiet ønsker å hemmeligholde dette oppdraget.

– Når båten kommer ned til Vest-Afrika, vil de møte på en rekke norske båter som har oppdrag i dette området. Hvorfor et slik oppdrag skal være hemmelig skjønner jeg ikke noe av, sier Hagerupsen.

– Men det kan selvfølgelig være noen med oppdragets art som gjør at en må hemmeligholde det. Det er den eneste forklaringen jeg kan tenke meg, sier han.

Hagerupsen føler seg trygg på at sikkerheten til mannskapet er godt ivaretatt.

Frivillig for mannskapet

– Vår erfaring er at norske redere ikke tar noen sjanser på dette området. Situasjonen i farvannene utenfor Vest-Afrika er slik at det er enkelte soner som er definert som risikoområder, sier Hagerupsen, som påpeker at det er basert på frivillighet fra mannskapets side å være med på denne typen oppdrag.

– I vårt avtaleverk er det basert på frivillighet. Den som ikke ønsker være med på denne typen oppdrag er i sin fulle rett til å si nei, sier Hagerupsen.

Båten skal etter planen være tilbake i oppdrag i Nordsjøen i mars.

Følg Sunnmørsposten jobb og næringsliv på Facebook!