– Rederier er ute for å sondere mulighetene. Det er et puslespill å finne egnede plasser, men vi vurderer aktuelle steder i samarbeid med rederne, sier havnekaptein Anders Bjørdal.

Ifølge rederveteranen Per Sævik skal det betydelig flere skip i opplag for at markedet skal komme i balanse. Dermed blir også trykket større på opplagsplass.

Mer å lese under bildet

Havnekaptein Anders Bjørdal bekrefter at man har pågang fra offshorerederier om muligheter for kaiplass i Ålesund, men hvem vil han ikke ut med.

Havnevesenet er et interkommunalt selskap med Ålesund, Sula, Haram og Giske som eiere. Alle disse stedene kan det være aktuelle som verter for offshorefartøyer i opplag.

Plass for fiskebåter

– Noen redere har egne kaier der de legger skip til opplag, understreker Bjørdal.

– Blir det dyrt for rederne å langtidsleie på denne måten?

– Vi tar utgangspunkt i våre vanlige satser, men med langtidsleie blir vi enige om en pris i hvert tilfelle, sier Bjørdal. Han legger til at man vil holde unna plasser til fiskebåter som trenger plass mellom sesongene.

Les flere næringslivsnyheter på smp.no

– På 1970-tallet gikk flere tankskip i opplag på Lerstad. Kan det være et aktuelt sted å plassere offshorefartøyer?

– Landfestene er gamle, og kan ikke brukes uten videre. Dessuten er det en fordel at skipene ligger ved kai, der de er mer tilgjengelig, sier han.

World Wide Supply uten oppdrag

WWS-mannskap sagt opp

– To av skipene i Brasil har ikke lenger kontrakt. Det er mindre aktivitet også i Brasil nå, sier administrerende direktør Even T. Remøy til Sunnmørsposten. Han understreker at det er gode skip, og at det er bare lave rater som gjør at man er blitt tvunget til å legge skipa i opplag.

– Hva med mannskapene?

– Mannskapene er sagt opp, men i dagens situasjon er det ikke problem å bemanne opp igjen når situasjonen skulle tilsi det, mener Remøy.

Even T. Remøy vurderer salg

– Med så mange skip uten oppdrag, blir det vurdert å selge dem?

– Alt blir vurdert i denne situasjonen, sier Remøy.

«Island Express», som driftes av Island Offshore, ligger i opplag i Ulsteinvik. Det samme gjør «Blue Queen» og «Blue King», som driftes av Golden Energy.

Les også: Gjeldsbombe i supplyrederiene

I Fosnavåg ligger PSV-ere, «Bourbon Rainbow» og «Olympic Progress», samt «Rem Star» og «Rem Provider».

Få Farstad-skip i opplag

For tida er bare tre av en stor flåte på 62 Farstad-skip i opplag. De tre skipa ligger ved kai, side om side, på Humla. Det er supplyskipene «Far Service» og «Far Server», samt ankerhåndtereren «Far Sagaris».

Mer å lese under bildet

Det store subsea konstruksjonsskipet «Far Sentinel» er på et kortvarig oppdrag i britisk sektor. Et søsterskip er under bygging i Vietnam, men dette går rett ut i en langsiktig kontrakt.

– Ett av disse skipa blir nå klargjort for oppdrag, sier administrerende direktør Karl-Johan Bakken til Sunnmørsposten.

Det nyeste subseafartøyet «Far Sentinel» som på ettersommeren lå til kai for utrusting i Ålesund, er nå i et kortvarig oppdrag på britisk sektor. Det blir arbeidet intenst for å få lengre kontrakter på dette skipet. Et søsterskip under bygging i Vietnam går ut i langtidskontrakt når det er ferdig neste år.

Høgere rater

Ifølge Westshore Shipbrokers er ratene i Nordsjøen og i britisk sektor om lag det samme, mens ratene for ankerhandlere er noe høgere i britisk sektor.