Skipet skal bygges i Kina, men kontrakten vil etter hvert utløse kontrakter til leverandører av skipsutstyr i Norge. Dette arbeidet vil gi aktivitet for Skipsteknisk fram mot sommeren. Skipsteknisk har ellers mye å gjøre med andre typer fartøyer.

Les også: Skipsteknisk designer supertråler

God salgsjobb i Singapore

– Kontrakten på dykkerskipet er et resultat av de gode kontaktene vi har inn i det kinesiske markedet. Samtidig har vi sett at rederier i Østen vender seg mot Norge, som har solid erfaring fra virksomhet i Nordsjøen, når de skal bygge de mest avanserte skipene, sier salgssjef for offshorefartøyer, Bjørn-Oscar Kløvning i Skipsteknisk AS til smp.no.

Han legger ikke skjul på at salgskontoret i Shanghai har vært avgjørende for at selskapet har fått denne oppgaven.

Dynamisk posisjonering (DP3)

Det er det Singapore-baserte selskapet Jumeirah Offshore Pte. Ltd som har bestilt skipet. Det har fått typebetegnelsen ST-246 DVS og er et helt nytt design som vil bli utviklet spesielt for denne kunden.

Saken fortsetter under bildet

Dykkerskip Skipsteknisk i Ålesund skal tegne det avanserte dykkerskipet for et rederi i Singapore. Det blir på 124 meter og har innredning for 120 mann. Foto: Skipsteknisk

Det nye designet er et DP III-fartøy med lengde på 124 meter og får et 24-manns dykkesystem med to dykkeklokker installert. Båten som har innredning for 120 mann, er utrustet med to subseakraner, der den største har en løftekapasitet på 250 tonn.

Kina-verft

Huangpu Wenchong Shipyard i Kina, skal stå for byggingen. Skipsteknisk er kjent med dette verftet fra før, da de for tiden bygger to konstruksjonsfartøy av ST-design for det kinesiske offshore selskapet COSL, som er et datterselskap av oljeselskapet CNOOC.

Les nyheter fra næringslivet på smp.no

Marked for spesialskip

- Mange mener det allerede er for mange fartøyer i offshoremarkedet og dermed færre jobber for de som allerede har båter?

Les også: Gjeldsbombe i supplyrederiene

- Dette er en avansert dykkerskip som vi har tegnet flere lignende av tidligere. Det kan ikke uten videre erstattes av skip som allerede er i markedet. Når det gjelder PSV og avanserte ankerhåndterere er situasjonen en helt annen, sier Kløvning.

Vil ha utstyr fra Norge

Ifølge en pressemelding har Skipsteknisk  siden de etablerte kontor i Shanghai i 2010 hatt suksess i Kina, og har så langt utviklet sju seismikk- og offshorefartøyer for kinesiske oljeselskaper. Da dette er statlige selskaper, blir disse fartøyene naturlig nok bygget ved kinesiske verft, men kineserne er ikke glade i norsk design alene, og derfor har svært mye av hovedutstyret på disse fartøyene sin opprinnelse fra Norge. Det nye fartøyet for Jumeirah Offshore blir intet unntak, og flere norske selskaper utenom Skipsteknisk vil nyte godt av denne kontraheringen.

Fartøyet er planlagt levert i løpet av 2017 og vil etter all sannsynligvis komme til å operere i det kinesiske markedet.

Gjør som 23.000 andre - følg Sunnmørsposten på Facebook