– Stokke skal videreutvikles som merkevare, og vi har klare ekspansjonsplaner også utenfor Europa. Blant anna har vi nylig etablert egen operasjon i Korea, sier Tomas Settevik, administrerende direktør i Stokke AS.

Han kan sammen med Marianne Strand, konserndirektør for innovasjon og marketing, presentere svært gledelige tall for bedrifta, som flytta inn i nye lokaler i Ålesund sist høst.

Stokkes mest kjende produkt er barnestolen Tripp Trapp, som de har produsert i 40 år – i til sammen 8,5 millioner eksemplar.– Tripp Trapp er stadig like populær. Bare i fjor solgte vi nærmere 500.000 eksemplar, forteller de to.

Barnevogn

Et annet kjent produkt er barnevogna Stokke Xplory, som nå har fått selskap av de to nye modellene Stokke Scoot og Stokke Crusi.

Marianne Strand viser også stolt fram bæreselen Stokke MyCarrier, et nytt produkt som vekker oppsikt.Videre byr de på barnesetet Stokke HandySitt og badekaret Stokke FlexiBath.

I tillegg har Stokke AS barneromskolleksjonen Stokke Sleepi, med senger, stellebord og hyllesystemer.

Omsetninga i fjor kom altså på 1,007 milliarder kroner, ei økning på 18 prosent fra året før, eller på 152 millioner kroner.

Stort overskudd

Driftsresultatet kom på 180 millioner, ei økning på 11 millioner.

Driftsmarginen er på pene 18 prosent for 2012, noe som sikkert gleder eierne, med hovedeier Roar Stokke i spissen.

Tomas Stettevik forteller at 97 prosent av produktene til Stokke selges utenfor Norge. Fortsatt er Europa hovedmarkedet, men økninga det siste året var størst i USA og Asia.Ryggraden i Stokke-konsernet er altså fortsatt den justerbare Tripp Trapp-barnestolen, designet av Peter Opsvik.

Stolen er markedsleder i flere europeiske land, og er blitt forsiktig modernisert gjennom årene – uten å miste særpreget. Vi selger i dag Tripp Trapp-stolen i ca. 50 land, forteller Settevik.

Stokke AS har produksjonen sin i blant anna Kina, Nederland, Danmark og Romania.

Stokke MyCarrier gjør at du kan være barnet både på ryggen og magen. Foto: Terje Engås