– Vi ønsker å bruke det mulighetsrommet som finnes. Men for å si det sånn, det hjelper ikke å komme tilbake til oss med tunneler der stigning er redusert fra 10 til ni prosent, sier Moe Gustavsen til Sunnmørsposten.

Dermed har forkjemperne for Nordøyvegen fått et nytt håp. Prosjektet må etter alt å dømme prosjekteres pånytt. Hva prisen blir vet ingen i dag. At det blir langt dyrere er det ingen tvil om.

Men både fylkesordfører Jon Aasen og Frps Frank Sve mener det vil bli mulig å realiserer prosjektet som i dag er beregnet å koste 3,5 milliarder kroner.

– Ja, jeg tror dette er mulig å få til, er alt Aasen rekke å si før han kaster seg i drosjen for å rekke flyet hjem.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Positiv etter avslag

Frank Sve er svært optimistisk.

Dette er ingen problemer. Det er mulig å få til flatere tunneler uten å endre på innslagspunktene. Økonomisk er det ingen problemer å betale en ekstraregning, hevder Sve.

Leder i samferdselsutvalget i fylket, Kristin Sørheim, peker på to spor.

– Det ene er at vi må jobbe overfor departementet i forhold til en forskriftsendring. Det andre er at vi må foreta en ny prosjektering for å finne ut hvordan vi kan redusere stigningen, men det vil øke kostnadene og vi må da forsikre oss om at det er bærekraft i økonomiene i Nordøyvegprosjektet, sier Sørheim.

Les flere nyheter her

Jon Aasen, fylkesordfører, (t.v) i samtale med Terje Moe Gustavsen.