- Jeg er først og fremst her for å lytte. Tiltak kommer når vi har hørt på virkeligheten og sett på tiltakene. Vi har gjort mye i budsjettet og gjort mange endringer, sier statsministeren til Sunnmørsposten.

- Vi har gjort endringer

- Vi har blant annet annonsert mulighetene for utsettelse av formueskatten - i disse vanskelige tider - som lå i revidert nasjonalbudsjett og som kommer tilbake i statsbudjsettet som en ordning.

Men det er mange viktige små og store bekymringer og erfaring om  hvordan tiltak virker som vi må ta med oss og sørge for at de virker best  mulig.

Slike omstruktureringer er tøffe

- Rem Offshore har vært igjennom en omstrukturering som er omtalt i Sunnmørsposten i dag?

- Jeg har lest saken og omstruktureringer er tøffe og vanskelige. Det  er mange som opplever at verdier de har hatt før er blitt mye mindre. Men alle må gjøre et bidrag.

- Men banken slipper unna i dette tilfellet, er det rettferdig?

- Jeg kan ikke gå inn i en enkeltsak, da må vi har realkunnskap om saken, og det kan vi politikere ikke gjøre.

Selskapene og fagforeningene må diskutere

- Nylig uttalte adm.dir Håvard Ulstein i Island Offshore at en kunne sette inn båter istedenfor helikoptre for å frakte folk til offshoreinstallasjoner i Nordsjøen. Det ville spare spare penger og sysselsette 55 offshorefartøy?

- Dette er noe selskapene må diskutere, og så må fagforeningene i oljebransjen også være med. Det er klart det er en mye lenger transportetappe å reise med båt enn med  helikopter, det tar mye lengre tid. En dag ekstra hver veg, og det er ganske store kostnader.Det må selskapene i oljebransjen og fagforeningene jobbe med selv.

Vi var helt ute og kjøre

- Gjør fagforeningene nok?

- Jeg mener at olje- og gassbransjen nå foretar en voldsom omstilling og endring. Vi har fått kostnadsnivået enormt mye ned på utbygging av nye prosjekter. Vi var helt  ute og kjøre på kostnadene i olje- og gassbransjen i Norge. Ikke bare i Norge, men i hele verden.

En har lagt seg til et altfor høyt kostnadsnivå. Det gjorde jo at en del prosjeker måtte skrinlegges, nå kan det hende at de kan realiseres fordi kostnadsnivået er lavere. Men det igjen betyr jo at det er tøffere tider for leverandørindustrien som skal levere til denne næringen.

Går ikke inn i forhandlingsspørsmål

- Bør de gjøre noe med arbeidstidsordningen synes du?

- Dette er et forhandlingsspørsmål. Jeg går ikke inn i forhandlingsspørsmål.

- Hva er største utfordringen du fikk fra næringslivslederne her?

- Det er å sikre at offentlige virkemidler kommer kjapt nok i omstillingen.

For mye byråkratisering

-  Vi har fått en del tilbakemeldinger på at det er blitt for mye byråkratisering. Det jobber næringsminister Monica Mæland mye med i forhold til industrimeldingen som kommer. Det handler om å sørge for at virkemiddelapparatet reagerer raskere slik at en raskere kan omstille seg og det ikke blir så byråkratisk.

Ellers så er det selvfølgelig ting som går på finansieringsordninger, på Giek , på eksportkreditt og den typen spørsmål som vi alltid må passe på å følge opp og se om de er gode nok. Vi har også fått en del gode tilbakemeldinger på noen av disse virkemidlene.

Mesteparten til eksisterende bedrifter

- Torill Ytreberg i NHO pekte på at dere ikke bare må være opptatt av nye bedrifter men også se til eksisterende bedrifter?

- Ja, og mesteparten av våre innovasjonstiltak går til eksisterende bedrifter. Men vi har økt til nyetableringer og gründerskap. Og det er fordi at mange av de arbeidsledige som har kunnskap og kompetanse har lyst til å starte sin egen bedrift. Så vi må klare å gjøre begge delere. Hovedtyngden av innovasjonsmidlene i Norge går til eksisterende bedrifter.

Balansert næringsstruktur

- Følger du tett med på det som skjer her på Norsk Maritimt Kompetansesenter?

- Absolutt! Det som er fint med Sunnmøre og Møre og Romsdal, det er at det er næringer som også går bra. Og det er det viktig å huske. En har et mer balansert næringsliv, og med lavere kronekurs så går møbelindustrien, reiselivet går bedre, og vi ser at fiskeri går bra. Så selv om det er store utfordringer i enkelte næringer, så er næringsstrukturen i Møre og Romsdal bedre balansert . Og det er jo veldig bra for fylket, sier Erna Solberg.

Disse møtte Erna på NMK:

Åge Remøy, styreleder, REM Offshore, Helge Gjerde, CEO, Rolls-Royce Marine, Karsten Sævik, CEO, Remøy Shipping, Roy Reite, president/CEO, Vard, Per Erik Dalen, CEO, GCE Blue Maritime, Jan Rune Hurlen, banksjef, Sparebank 1 SMN Ålesund, Torill Ytreberg, regiondirektør, NHO M&R, Inger Marie Sperre, adm. dir. Brødrene Sperre, Sindre Mjelva, daglig leder, Hotel Union Geiranger, Synnøve Kjerstad, daglig leder, Møbelkraft, Karl Inge Rekdal, daglig leder, Sykkylven stål, Arnfinn Ingjerd, daglig leder, Maritimt Forum Nordvest, Anette Bonnevie Wollebæk, komm.sjef, Rolls-Royce..