Ytterligere 477 passasjerer og to sjåfører satt usikret, men slapp unna med en muntlig advarsel i denne omgang, siden kontrollørene ikke hadde sikker observasjon, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

Totalt ble 8.345 busspassasjerer kontrollert, fordelt på 485 busser over hele landet.

– Gebyret i seg selv er ikke viktig for oss, men et effektivt virkemiddel for å få stadig flere til å ta trafikksikre valg både for seg selv og medpassasjerene. Vi tror mørketallene fortsatt er store, og at kontrollene nok har vært en vekker for enkelte, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Sier kontrollene vil fortsette

I forrige uke ble det for første gang gjennomført nasjonale beltekontroller i buss med ileggelse av gebyr.

Både gebyret og kontrollformen er kommet for å bli, opplyser Lutnæs.

– Skadepotensialet i buss er enormt om det skulle skje en ulykke. I en kollisjon er det sterke krefter som blir satt i sving. Beltet holder deg og de du reiser sammen med på plass i setet. Det kan redde liv, sier Lutnæs.

Samtidig med at kampanjen startet, slapp Vegvesenet videosnutten «Barnekontrolløren», som en uke senere er sett mer enn 100.000 ganger.

Åtte drept

Åtte mennesker ble drept i bussulykker i tidsrommet 2014 til 2015. Flere av de omkomne kunne reddet livet om beltet var på.

Det er ikke krav til belte i alle typer busser, men de mest alvorlige ulykkene har skjedd i busser med belte.

– At ikke alle busser har belte kan ikke hindre oss fra å fortelle hvor viktig det er å huske beltet når du har det tilgjengelig. Om vi alle fester beltet hver gang vi kan, er vi kommet et godt stykke på vei, sier Lutnæs.