Mandag jublet flere i Molde da regjeringen og samarbeidspartiene fortalte at 8 milliarder er inne i NTP når det gjelder Møreaksen, selve fjordkryssinga mellom Vestnes og Molde.

Både Helge Orten (H) og Harald Tom Nesvik (Frp) sa det var en stor dag. Med disse pengene kan man starte bygging allerede om få år, ifølge Nesvik.

Mangler halvparten

Fjordkryssinga med 16 km lang undersjøisk tunnel og Norges lengste hengebru over Julsundet koster imidlertid 14,5 milliarder. I tillegg har Molde kommune fått innvilget krav om ny forbindelse forbi sentrum før det settes på trafikk under og over fjorden.

– Foreløpig er vi bare kommet i gang med kommunedelplan forbi Molde, men foreløpig kostnad er stipulert til 5,5 milliarder der, sier strategidirektør Kjetil Strand i Vegvesenet.

Han bekrefter at det vil koste 20 milliarder før man kan kjøre ferjefritt.

– Det er det som antydes per nå, sier Strand.

Hele E39 Ålesund – Molde skal koste totalt 33–38 milliarder. Bompengepotensialet er beregnet av fagetatene til 8 milliarder. Et grovt anslag i utviklingsstrategi for ferjefri E39 tilsier 500 kroner for personbil og 1000 kroner for tungbil. Dette på toppen av at Lerstadvegen skal finansieres med 1,4 av 1,8 bom-milliarder. Kjetil Strand i Vegvesenet sier det er for tidlig å slå fast hvor mye det vil bli i bompenger mellom Ålesund og Molde.

Les fagetatenes beregninger her (side 33)

– En start

– Det er vanskelig for oss å komme med en uttalelse før vi ser dokumentet i Nasjonal transportplan, men det er svært gledelig at det settes av penger til Ålesund – Molde, sier Strand.

Nesvik sier man legger opp til å ta ut to milliarder i første periode. Så legges det inn seks milliarder i neste planperiode.

– Disse pengene sklir over i hverandre og skal rulleres underveis, sier Nesvik. Han ønsker ikke si noe om når fjordkryssinga kan stå ferdig.

– NTP rulleres om fire år og da ser du hvor du står. Det som er viktig nå er å komme i gang, sier Nesvik, og legger til at det kan komme mer penger.

Kan ikke se bort fra bomsøknad

– Kommer Frp til å støtte at E39 har et bompengepotensial på åtte milliarder, og at det vil koste 500 kroner for en personbil én veg?

– Nå jobber vi i hvert eneste budsjett med å få ned bompengeandelen, og denne regjeringen har faktisk tatt ned andelen på prosjektbygging, slik at det er lavere bompengeandel enn de rødgrønne la til grunn da de godkjente vegprosjekter. Men prosjektet i seg selv er søkt med bompengefinansiering, og vi må forholde oss til søknaden som ligger inne. Vi kan ikke late som om den ikke ligger inne. Men jeg går ikke inn i hva det vil koste. Totalprisen på prosjektet kan bli lavere, og da vil andelen gå ned, sier Nesvik.

Vegvesenet jobber med å få ned kostnadene. Siden ny E39 blir 17 km lengre enn dagens kan det bli krevende å holde reisetiden lav, om man må ned i vegstandard. Strand sier at når hele ny E39 Ålesund – Molde er klar, så er det beregnet en halvering av reisetid.

– Målet om kortest mulig reisetid står ved lag. Vi prøver å oppnå en regional virkning i bo- og arbeidsmarked, sier han. Om fartsgrensen må ned og under 110 km/t mellom Vik og Digernes så blir tidsbesparelsen mindre.

Helge Orten (H) sier det er en stor dag at Møreaksen er inne i transportplanen, men også han er forsiktig med å gå inn på årstall for ferdigstilling. Likevel antyder han at fjordkryssingsprosjektet kan få en oppstart som gjør at Møreaksen kan stå ferdig i 2030 eller 2031.

Helge Orten (H) har i en årrekke arbeidet for Møreaksen. Mandag kunne han og Harald Tom Nesvik (Frp) sammen med KrF og Venstre si at fjordkryssingsprosjektet ligger inne med 8 milliarder i NTP. Det må imidlertid 20 milliarder på bordet før du kan kjøre ferjefritt. Foto: Bjørn Brunvoll, Romsdals Budstikke