Tallet på 40 millioner kroner er et anslag, og rapporten skal opp i fylkesutvalget mandag i neste uke.

Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik ber fylkespolitikerne protestere tydelig på forslaget de får på bordet.

– Konsekvensene av en ytterligere reduksjon i ferjeoverføringene til Møre og Romsdal fylkeskommune vil være dramatisk for folk og næringsliv, fordi fylkeskommunen ikke har frie midler til å kompensere for tap i overføringer, skriver Guttelvik.

Forslaget fra Møreforsking kan bli en realitet allerede fra neste år.

Kan få konsekvenser

Det er Kommunaldepartementet som har bestilt utredning, og de har som mål å ta i bruk de nye beregningsmetodene allerede i budsjettet for 2018.

Et kutt i overføringene fra staten i denne størrelsesorden kan komme til å merkes godt på ferjetilbudet i fylket.

I dag bruker fylkeskommunene allerede et sted mellom 70 og 80 millioner korner i året utover de 430 millionene fra staten til ferjedriften.

Et kutt kan komme til å bety færre avganger, samt at det kan blinke et blått lys for ekstraferja som i dag går i sambandet Hareid-Sulesund.

Nest største ferjefylke

Møre og Romsdal er det neste største ferjefylket i landet.

Fylkeskommunene har ansvaret for i alt 20 ferjestrekninger.

Det er tre færre enn Nordland fylke som med sine 23 strekninger er det største fylket målt i antallet ferjestrekninger.

Nummer tre etter Møre og Romsdal er Hordaland fylkeskommune som har ansvaret for 17 strekninger.

Det som bekymrer fylkespolitikerne er at Nordland med den nye modellen som Møreforsking foreslår vil komme markert bedre ut.

De vil kanskje få så mye som 80 til 90 millioner kroner mer fra staten til ferjedriften.

Også Hordaland vil få en liten økning. Det betyr at Møre og Romsdal ikke har noen allierte å slåss sammen med for å forhindre at dette forslaget blir satt ut i livet.

De kan i hvert fall ikke vente drahjelp fra Nordland, som sannsynligvis kommer til å støtter omleggingen.

Bekymret: Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik. Foto: Bent Botten