Aller først skal vi som kjent ha en god periode med finevær, rett etter skolene begynner i neste uke. Dette er naturgitt.

Men så er vi straks over i september. Da kan det fort ruske seg til som på dette bildet fra 10. september 1990.

Dette må da vel være et kjært gjensyn med gode, gamle «Sulafjell»? Fra god-tida hvor passasjerene rakk litt kvalifisert tullpreik under overfarten?

Etter denne farkosten ble solgt sør i landet til chartertrafikk over svenskegrensa, tok jo langt mer hurtiggående båter til å trafikkere ruta fra byen og bort på Lerheimkaia.

Minnes vi ikke fullstendig feil, gikk veteranens siste reis i rute siste maidagen i 2005.

På bildet stamper «Sulafjell» seg i retning Ålesund. Rett inn fra sørvest kommer godsakene fykende. Direkte deilig.

Enda godt da at båten ble bygd ute Gjerdsvika. Der vet de veldig godt hva både saltvatn og vind er.

«Sulafjell» skilter faktisk med byggenummer 1 fra A/S Maritime Sveiseindustri. Den var sjøklar i 1972.

På et tidspunkt tok MRF over den høyst særpregede rutebåten – uten ror. Den styres utelukkende av to propeller ved hjelp av noen snodige spaker.

Manøvreringa krever sikkert ørlite «fingerspitzgefühl» fra skipperens side.

Den som har lyst å prøve, skal bare bla opp halvannen million kroner. I disse dager ligger nemlig det stolte skip til salgs ved Haugesund.

Ikke som «Sulafjell». Nei, snarere som bo-båten «Dronning Blanca», må vite. Løp og kjøp.