– Vi er i gang. Akkurat nå jobbes det kun på Skjeltene, men det varer ikke så lenge før det jobbes flere steder. På Haramsøya og Longva settes det kanskje i gang allerede i neste uke, det samme gjelder Fjørtoft, opplyser prosjektleder Marianne Nærø i Statens vegvesen.

Fire første signert

Statens vegvesen bygger Nordøyvegen på oppdrag fra Møre og Romsdal fylkeskommune.

Akkurat nå holder de på med et todagers møte for å planlegge den videre oppstarten av arbeidet med Nordøyvegen.

– Vi har skrevet kontrakt med de fire første entreprenørene, forteller Nærø.

Torsdag ble den fjerde kontrakten signert med Odd Småge AS som skal ta seg av forskjæringene ved tunnelinnslaget på Myklebust. På Skjeltene er det AF ABOL som tar seg av jobben.

Allerede neste uke

– På Fjørtoft ligger det an til at Lesja bulldozerlag kommer til å starte opp i kommende uke, og K.A. Aurstad skal jobbe med forskjæringer på Austnes og Longva der det kommer tunnel.

Neste kontrakt blir lyst ut tidlig neste år – i februar, sier Nærø.

– Da blir det meste lyst ut på anbud: tre tunneler og tre bruer.

Krev avklaring for samarbeid om anbod på vegbygging etter ny dom i Høgsterett Fryktar trøbbel for små entreprenørar Vegkontraktane blir stadig større. Små og mellomstore entreprenørar vil få problem med å klare seg, om dei ikkje får samarbeide om anbod.

Dette er Nordøyvegen

Største samferdselsprosjektet Møre og Romsdal fylkeskommune har gjennomført.

Består av: Lepsøybrua (800 meter lang høybru) fra Skjeltene over skipsleia til sjøfylling mot Lauka og Hestøya.

Laukebrua (110 meter lang) rett sørøst for Lauka og Lisjelauka.

Hamnaskjersundbrua, ei 200 meter lang bru i Hamnaskjersundet.

Haramsfjordtunnelen (3500 meter) fra Hestøya til Austnes.

Nogvafjordtunnelen   (5730 meter) fra Longva til Fjørtofta.

Fjørtoftfjordtunnelen (3680 meter) fra Fjørtoft til Myklebust.

Pluss miljøtunnel på Fjørtoft, veg på sjøfylling over Lepsøyrevet, og ny veg over Fjørtofta.