– Vi har fått Statoils høyeste godkjenningsstempel. Dette åpner for mange muligheter, signaliserer salgs- og markedsdirektør Svein Ove Haugen i ålesundsfirmaet Uptime International overfor Sunnmørsposten.

Til nå har den bevegelseskompenserte gangvegen blitt brukt opp mot vindmøller til havs.

Ubemanna plattformer

Det nye er at den i tre måneder har blitt testet opp mot den ubemanna Oseberg H plattformen gjennom sin plassering ombord i «Island Crown». Resultatet er Statoils høyeste godkjentstempel TRL 7 (Technology Readiness Level 7) noe som åpner for flere bruksområder for gangvegen.

Haugen viser til at Oseberg H plattformen er en helt annen type plattform enn de tradisjonelle, store plattformene. De nye, ubemanna plattformene er mye mindre, bygd med kortere levetid og med tanke på minimale kostnader.

Må ha rømningsveger

– Når de jobber på slike små, ubemanna plattformer må de fortsatt ha rømningsveger.

Men en kan ikke lande med helikopter på disse plattformene. Vi har en ny løsning med vår bevegelseskompenserte gangveg. Den har vært testet ut mens den har vært tilkobla plattformen i tre måneder og vist at den holder mål innenfor alle sikkerhetskravene til Statoil, sier Haugen.

Fra helikopter til båt

Hos Island Offshore har adm.dir. Håvard Ulstein troa på at mer og mer trafikk nå blir flyttet fra helikopter til båt.

– Ikke bare på ubemanna plattformer, men også bemanna plattformer, påpeker han overfor Sunnmørsposten.

– Både i forhold til det sikkerhetsmessige, men også fordi kostnadene er betydelig lavere med en slik løsning.

Har begynt å skje på engelsk side

Dette er noe som definitivt er begynt å skje på engelsk side. Etter at «Island Crown» jobbet på denne måten for Statoil i sommer tror jeg det vil åpne for slik praksis i Norge også. Det vil ta tid, men det kommer!

For norske offshorefartøy vil dette bety ett bein til å stå på. Selv om dette ikke vil gjelde så fryktelig mange.

Vi har troa på dette. Vi har for eksempel et fartøy hos Vard Brevik med slikt system ombord, opplyser Håvard Ulstein.