En arbeidsgruppe med representanter fra Canada, Danmark, Norge, Sverige, USA, Russland, Finland og Island har vært samla i to dager i Ålesund. Nærmere 30 fagfolk har deltatt for å diskutere hvordan man vurderer og forebygger risiko knyttet til økt aktivitet i Arktis.

Bakteppet er stadig økende skipstrafikk, og økt petroleumsaktivitet i et område der havisen trekker seg stadig lenger tilbake.

– Vi opplever at vi er samstemt og har en lik forståelse for situasjonen og utfordringene, sier Peter Holst-Andersen fra Danmark.

Han er formann i arbeidsgruppen for ulykkes-forebygging, beredskap og håndtering av kriser (EPPR).

Møtet i Ålesund har blant annet drøftet hvilke risikomomenter som må tas med i beregningen av forebyggende tiltak.

Utfordrende i nord

Arktis har spesielle utfordringer knyttet til sjøsikkerhet, forklarer seniorrådgiver Trond Langmyr i Kystverket.

Fysiske forhold som kulde, mørke og is er særlig utfordrende.

Faktorer som avstand til assistanse (for eksempel redningshelikopter) spiller også inn og gjør risikovurderingene mer krevende.

– Vi har jobbet med å få et felles virkelighetsbilde. Dette er en stor fordel når statene skal planlegge sikkerhetstiltak. En oljeforurensning følger ikke geografiske grenser, så her har vi felles interesser sier Trond Langemyr.

Sterkere sammen

– Å bruke samme metode, samme datagrunnlag og bruke gode data gjør analysearbeidet både bedre og lettere, sier Langemyr.

Det er ventet at skipstrafikken i Arktis vil øke. Når isgrensen trekker seg så langt tilbake at Nordøstpassasjen kan seiles i internasjonalt farvann, kan det bli virkelig stor økning.

– Da er det viktig at vi er i forkant og har gode metoder, sier Langemyr. Et langsiktig mål for de åtte nasjonene kan være en felles risikoanalyse. I denne omgangen handler det om å få en felles forståelse av situasjonen og utfordringene.

– Norge har stor kompetanse på risikovurdering, og er på mange måter et forbilde for de andre landene, sier formann Peter Holst-Andersen.

Blant annet er Norge gode til å dele data med de andre landene, sier dansken. Men også Norge har noe å lære. Trond Langemyr nevner iskompetansen til Finland som et eksempel på dette.