– Det har vært en bra sesong, med mye is, hyggelig isbjørnbesøk og godt med kval, forteller den svenske kapteinen Per Engvall (74).

250 turer til Svalbard

Skuta han selv eier er hjemmehørende i Göteborg, og med den har kaptein Engvall i mange år reist langs norskekysten med passasjerer og mannskap.

På veg til og fra eksklusive ekspedisjoner i de arktiske farvannene rundt Svalbard, er Ålesund fast stoppested.

Sesongen starter tidlig i mai, og på turen nordover får passasjerene oppleve norske fjorder, kystperler og øyer som Geiranger, Grip og Bjørnøya – før ankomst Longyearbyen.

– Dette er 20. året vi har disse turene. For min del har det blitt 250 turer til Svalbard, forteller kapteinen.

«Stockholm» er et klassisk skip bygget i 1953 for det svenske kystverket.

I 1999 ble hun helt ombygd og starta sin karriere som et komfortabelt polarpassasjerskip.

Om bord er det tomannslugaerer med køyesenger, flotte messingdetaljer og tregulv. Skipet er forsterket til å kunne gå i isen, har plass til 12 passasjerer og et mannskap på åtte.

Isbjørnbesøk ved skutesida

I løpet av en ekspedisjon med «Stockholm» i sommerhalvåret får passasjerene oppleve den helt spesielle naturen, det unike dyrelivet, midnattssol og stadig skiftende vær- og isforhold som kjennetegner Svalbard.

Turene arrangeres gjennom et reiseselskap som har spesialisert seg på ekspedisjonscruise med små skip til Svalbard.

– Det er folk fra hele verden som er med på turene. De kommer fra Australia, India, Japan, Brasil, Russland og hele Europa, forteller kaptein Engvall og styrmann Magnus Reteike (43).

Hver 10. dag byttes det passasjerer om bord. Et cruise koster om lag 75.000–80.000 kroner, alt inkludert.

– Det er svært populære turer, og det er 20–25 båter som driver med dette på Svalbard, sier mannskapet.

Nærkontakt med isbjørn er noe av det som skaper størst begeistring om bord.

– På denne turen har vi sett en god del isbjørn, som det er blitt mindre av. Noen ganger kommer de helt inn til skutesiden. De er nysgjerrige og spesielt interessert i ventilen til byssa, fordi de kjenner lukten av mat.

– Da er det en euforisk stemning om bord. Men vi må være stille, så de ikke blir skremt bort.

Det er svært strenge regler for hvordan man da skal opptre om bord, og det er alltid bevæpnede guider med når passasjerer beveger seg på land eller ut på isen. Det er heller ikke lov til å mate isbjørner, som kun skal betraktes og fotograferes og ellers forstyrres minst mulig.

En reise for livet

– På denne turen vi også sett veldig mye kval og hvalross. Vi har egen hvalsafari mellom Tromsø og Hammerfest. Også midnattssola og det spesielle lyset der oppe i nord er noe passasjerene synes er veldig fascinerende.

– For mange av passasjerene er dette deres livs reise.

Også for mannskapet selv er dette åpenbart jobbopplevelser de ikke går lei av, når man først har fått smaken på det.

Etter så mange år, skal kaptein Engvall nå overlate roret og skipperansvaret til sin nestkommanderende. Også bak ham igjen, synes rekrutteringen på «Stockholm» å være godt sikret.

– Jeg begynte her som elev, og er med på andre året. Dette er en svært spennende jobb, der vi får oppleve mye sol og flott natur, sier matros Emma Leffler (19).