Det glitrer bak brillene til danske Benny Jepsen der han står breibeint og stryker seg over skjegget på Harald Torsviks plass i Ålesund. Sammen med sin svenske makker Petter Brandberg har arkitekten lang erfaring fra lignende prosjekter som det som nå forberedes her hos oss:
I fem dager – fra 16. – 22. september skal vi late som om en framtidig ny bussterminal faktisk er på plass i Keiser Wilhelmsgate, og det på en måte som involverer en stor grad av leikenhet.
Nå blir det synlig
Omfattende skulptur
For mandag kunne herrene Jepsen og Brandberg fortelle mer om konseptet de to ser for seg, som byggeledere for en gjeng elever fra vg3 interiør, vg2 interiør og utstillingsdesign og vg2 byggfag, alt ved Borgund vgs. I tillegg til det vi alt har hørt om, blant anna med midlertidig omlegging av bussrutene, etablering av bredere fortau og bygging av en terminalinstallasjon, vil nemlig det de omtaler som en funksjonell skulptur ha ei sentral rolle i det heile.
– Det begynner med en brann der oppe, altså vi skal bygge en brann, sier Benny – og peker på det store treet som står ved foten av trappene som går fra Kipervikgata og opp på Grimmerhaugen.
Bybrannen 1904?
– For å slukke brannen trengs masse vann, mer som en foss å regne. Også denne skal bygges i tre: En foss som renner videre ned i avløpet for så å stå opp igjen flere steder rundt om, for eksempel i form av ei bølge som danner taket på gateterminalen, forteller han med stor innlevelse.
– Dette med brannen. Kan det knyttes til bybrannen i 1904?
– Ikke nødvendigvis, selv om den passer fint inn i konseptet vårt, sier Jepsen med nye glimt bak brillene.
– Har dere et navn på konseptet, da? Du nevnte det med bølga?
– Si dét. Har du et forslag, er svaret.
Her kan du lese flere saker om byutvikling i Ålesund.
Viktige elever
Til å hjelpe seg med bygginga har de to arkitektene et kobbel elever og noen lærere, alle fra Borgund vgs.
– Dette er en heilt ny måte å jobbe på for oss, og veldig, veldig spennende, sier Martine Steffensen, Sølvi Kristin Refvik og Amalie Grindvik, alle avgangselever på interiør.
(Artikkelen fortsetter etter bildet.)
I forkant av selve bygginga har elevene hatt bussholdeplass som tema, og før de mandag gikk i gang med arbeidet, la klassen til de tre fram sine tanker.
– Vi savner farger i byen. Den er for grå. Når det gjelder bussholdeplassen – eller gateterminalen, har vi blant anna sett på det med å sitte og vente. Selv om det er viktig med plasser nok å sitte på, ønsker vi ikke nødvendigvis sitteplasser der en sitter rett opp og ned, snarere litt mer henslengt, sier Martine.
Fikk du med deg denne? Byvandring til uinteressante steder på Aspøy
Den utstrakte bruken av elever har med langt mer enn byggehjelp å gjøre, understreker Silje Erøy Sollien, ansvarlig for prosjektet sammen med Solveig Fagermo.
– Elevene er jo blant dem som tar mest buss, og vi vil gjerne vite hva de mener både om dette, men også om hvordan de ønsker seg byrommet. Det er ikke akkurat innretta for dem slik det er i dag, sier hun.
Her kan du delta i debatten om byutvikling i Ålesund.
P-plasser fjernes midlertidig
Som følge av prosjektet er Keiser Wilhelmsgate forbi Kiperviktorget igjen blitt envegskjørt, og fra og med torsdag ettermiddag fjernes p-plassene mellom posthuskrysset og Harald Torsviks plass midlertidig.
«Ålesund by må fortettast, så nært bykjernen som råd»
For at bussene skal få plass nok til å forsere bygatene i testperioden vil det trolig også bli tatt bort én p-plass i Rådstugata.