I mai begynner arbeidet med å bygge fire nye etasjer på Kremmergaarden. Det betyr at brakkerigger og kraner kommer til å ta mye av den plassen Ålesund Båtfestival tidligere har brukt.

Rundt Brosundet

I år har herrene Østensen og Alf Terje Farstad også fått med seg Ålesund sentrumsforening og Redningsselskapet inn i arrangementskomiteen – noe alle parter er glade for.

Stortrives på båtfestival: – Bedre enn Moldejazz

Sjøvett

Årets festival blir på mange måter «same procedure as every year», men bare på et mer konsentrert område.

– I selve Brosundet skal det være alt fra ekstremsport til «snille» aktiviteter for de yngste, forteller Østensen.

Flere Ålesund-nyheter? Sjekk vår byside

Redningsselskapet sørger for at både «Idar Ulsten» og «DNV II» ligger til kai i Ålesund.

– Vi skal sørge for at det blir mye oppmerksomhet rundt sjø- og båtvett, lover Kenneth Nilsen, som er regionansvarlig for Midt-Norge.

Monica Molvær i sentrumsforeningen, håper at så mange som mulig av byens forretninger trekker utendørs med varene sine under festivalen.

Det europeiske matmarkedet kommer tilbake, og det gjør sikkert også mange av dem som utløste fjorårets «jalla-debatt».

Ramsalt kritikk mot Ålesund Båtfestival: – En forsøplende jallafestival

Tar på alvor

– Vi tar alle tilbakemeldinger på alvor, og har en grundig evaluering etter hver festival. Vi har også klare regler i kontraktene med dem som leier bodplass om hvilke varer som er akseptable. Men litt jalla kommer det til å bli. Og er det ikke slik det skal være også da? spør Geir Østensen.

Festivalen i fjor: Reine gater i morgentimene

Ålesund båtfestival har et budsjett på i underkant av to millioner kroner, og Østensen innrømmer at det ikke har blitt lettere å skaffe sponsormidler.

Nytt av året er at det skal legges ekstra til rette for bobilfolket.

– De er like trofaste gjester på festivalen som båtfolket, så dem skal vi ta godt vare på, sier Geir Østensen.