– Vi er veldig godt fornøyd med årets matfestival og den responsen den har fått i byen. Det fine været gjorde sitt, og yr.no ble årets hovedsponsor. Lørdag tror jeg ikke at det hadde vært plass til flere folk i byen, sier festivalsjef og daglig leder Terje Devold. Ifølge Devold har de vært opptatt av at både publikum og utstillerne skulle være fornøyd.

– Vi har fått tilbakemeldinger om at utstillerne har hatt en god omsetning, og det gjelder spesielt Bondens marked i gågata. Også fra publikum har vi fått mange hyggelige tilbakemeldinger, sier han.

Ventelister

Det har også vært stor interesse for fagseminarene og de andre arrangementene med påmelding.

– Det har vært fullt hus på konferanser, fagseminarer, middager og lunsjer. De aller fleste arrangementene har vært utsolgt og med ventelister, og det er tydelig at dette er noe folk ønsker, liker og vil ha, sier han.

Ifølge Devold har de økonomien under full kontroll.

– Vi kommer til å avslutte årets matfestival med overskudd, noe som gir oss en tryggere basis for videre satsing, sier han.

Vil evaluere i høst

De vil ta seg god tid til å evaluere årets festival i høst.

– Vi har mange ideer. Vi tror vi har funnet rammen med å bruke bysentrum – i gågata og på St. Olavsplass. Til neste år skal vi også jobbe mer med å tiltrekke oss det matfaglige miljøet i større grad, sier Devold.

Følg smp.no på Facebook

Daglig leder og festivalsjef Terje Devold. Foto: Staale Wattø