Prisen på det hypermoderne vidunderet er fire millioner kroner. Bilen er kjøpt i Drammen, bygd opp i Nederland og kom til Langevåg før jul.

Den nye brannbilen har alt vært i aksjon på tre branner før innvielsen onsdag kveld, med ordfører og andre gjester på plass.

– Alt fungerer perfekt, forteller Paul Ola Vestre, som til vanlig er å finne på 110-sentralen, men som også er den som vet mest om alle finesser og hjelpemidler.

Vatn og skum

– Her på sjåførsiden av bilen har vi alt av utstyr til ulykker. På passasjersiden har vi plassert alt som skal til for å slukke brann. Men selve hjertet ligger her, forklarer Vestre, og åpner pumpeskapet helt bakerst.

Pumpene er fullstendig automatisert. Et par enkle håndgrep er alt som skal til for å få vatn i slangene, eller skum hvis det skulle være nødvendig.Hvert eneste skrujern har sin faste plass. Klippeverktøyet drives med batteri, slik at brannfolkene slipper å slepe med seg hydraulisk slange.

– Hendig, og mye kraftigere enn det utstyret vi hadde før, og bærestropp hvis vi for eksempel må bort til en bil som har havnet ute i terrenget.

Gave fra brannfolkene

Vestre nevner i forbifarten at bilen er sjølforsynt med luft og seks kilowatt strøm, og at brannfolkene selv har spandert strømaggregatet.

– Når vi får ny bil av politikerne, må vi yte noe tilbake. Det betyr veldig mye for entusiasmen at vi får bil og nytt utstyr.

Brannvern på deltid

Sula Brannvesen er et deltidskorps der alle er ansatt i en stillingsprosent. Sula er med i et interkommunalt samarbeid med  Ålesund Brannvesen som har ansvar for å øve mannskapene, og dessuten tilsyn og feiing i Sula Kommune

Skumpumpa er så enkel at den nesten driver seg selv. Alt er forhåndsinnstilt. En svær vifte skal gi røykdykkerne vind i ryggen og blåse bort røyken når de er i aksjon. En varmevifte med fleksibel slange skal hindre skadde personer fra å bli nedkjølt.

– Brannmannsenkelt, alt sammen. Alt skal være lett å finne ut av og utstyret lett å bruke, forklarer Vestre.