Staale Brungot er daglig leder for i selskapet som det ledende treningssenteret på Nordvestlandet innenfor sikkerhets og beredskapsopplæring for offshoresektor og maritim industri.

– Vi driver innen maritim sikkerhet, og ser på denne lova som feil, sier Brungot, som selv har lang fartstid på sjøen.

Statistikk

Han mener Redningsselskapet og politiet, som har gitt råd om å innføre påbudet, ikke har gjort en grundig nok jobb.

– De viser til dårlig statistikk når det kommer til fritidsbåtulykker, og denne er rett. Men de burde se mer på bakgrunnen for ulykkene, sier Brungot og mener de bare vifter med flytevesten og mener dette løser problemet.

Menn

Statistikken viser at det er menn mellom 40 og 75 år som er mest utsatt, noe Brungot kan forstå.

– Det er ofte disse som har råd og interesse til å kjøpe seg båt.

Men Brungot mener mange ikke har nok kunnskap til å kjøre båtene, og tror spesielt høy hastighet er problemet.

– Det er ved høy hastighet de fleste ulykkene skjer, og da har det ikke noe å si om du har flytevest eller ikke, sier Brungot.

– Om du faller på sjøen i høy hastighet blir du som regel bevisstløs, og da er sjansen stor for at du fryser i hjel selv med flytevest, legger han til.

Førerbevis

Brungot er enig i at det er viktig å bruke flytevest, og er selv en flittig bruker når han er ute på sjøen.

– Men for å løse dette problemet må det forebyggende arbeid til, sier han.

Brungot mener de som har gjort den faglige vurderingen bør komme med et forslag om førerkurs for båtførere.

– De burde innføre båtførerbevis, litt som et bilsertifikat. Ikke den typen man kan ta i dag på 20 minutter over internett, sier han.

Håndheving

Hvordan politiet skal håndheve lova om flytevest, stiller Brungot seg også kritisk til.

– Skal politiet fyke etter båter i fart, lurer han på.

Denne uken ble det klar at det blir påbud om bruk av flytevest i fritidsbåter som er under åtte meter. Foto: NTB Scanpix