Her blir det mer plass til sykkel

Det stiller krav til samarbeidsvilje og kreativitet fra både kommune og beboere når strekningen fra Fjellgata til Hellandbakken i Ålesund skal fornyes.

Snart historie: Det skal bli slutt på trange kår på den smale vegen mellom Fjellgata og Hellandsbakken. Til høyre for syklisten kommer et nytt sykkelfelt og fortau – noe som får konsekvenser for en del av beboerne. 

Bilister må belage seg på å vente til bussen har tatt på og sluppet av passasjerer

Overarkitekt Gudmund Hoe

puslespill: Vi får mange positive tilbakemeldinger og noen innvendinger, sier overarkitekt Gudmund Hoel. Arkivfoto 

Ålesund og omland

Si din mening om løsningen i kommentarfeltet !

På østsiden av vegen ligger bygninger og parkeringsplasser kloss inntil veibanen, likevel sier de nye planene at en ny sykkesti og et fortau på 2,5-1,5 meter skal få plass her.

– Vi har ventet noen reaksjoner, og enkelte konstruktive innvendinger har kommet allerede. Det er gode sjanser for å få med noen av dem i planene, sier overarkitekt Gudmund Hoel i Ålesund kommune.

Følg smp.no på Facebook

Mange tiltak

Skolebarn og foreldre vil bli lettet over å høre at krysset ned til Volsdalen skole og kirke nå skal bygges helt om.

– Her har mange foreldre stått og spunnet om vinteren. Nå får vi en helt ny løsning med «rundkjøring» for å sette av barna, sier Hoel.

De som blir mest berørt av omleggingen er naboer til vegen på østsida. Flere av dem må trolig ofre parkeringsareal - blant annet et borettslag som har en rekke oppstillingsplasser i veikanten.

– For disse har vi funnet et kommunalt areal ikke langt unna som erstatning. I tillegg blir det en del langsgående plasser i gata, sier Hoel.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland på smp.no

Busstopp i vegen

Syklende kan glede seg over sykkelsti i begge retninger, på nivå med bilveien. Fortauet kommer i tillegg, med nivåheving.

Et annet tiltak for å skåne de syklende og gående er en ny type bussholdeplasser, såkalte «kantstopp». Der blir busslommen ofret, og bussen stopper midt i vegen.

– Bilister må belage seg på å vente til bussen har tatt på og sluppet av passasjerer, sier Hoel.

– Det kan føre til en del stopp?

– Ja, og vi legger ikke skjul på at vi helst ser at gjennomgangstrafikken går via innfartsvegen. sier Hoel, som torsdag presenterte planene på et åpent møte i Volsdalen.

– Det kommer nok flere innspill, og de hilser vi velkommen, sier han.

Les flere bil- og trafikknyheter på smp.no