Klikk og se interaktiv grafikk om Ålesund havn før og nå.

Ålesundregionens havnevesen er 185 år, og det siste tiåret har de moderne dimensjonene på byens havneanlegg for alvor skutt fart. Og da spesielt på Flatholmen, på nordsida av byfjellet Aksla.

Om noen år vil trolig det aller meste av den tunge godstrafikken ha samlet seg der. Ålesundregionens havnevesen har investert nesten 190 millioner kroner i anlegget. Hittil.

Når parkeringsanlegget i byfjellet skal bygges, vil masse derfra brukes til å gjøre Flatholmen-anlegget enda større.

Målbevisst havnesjef

Ifølge havnefogd Birger Flem er det kommet 500 meter ny kai der de siste årene, og det trengs sikkert 300–500 meter til, om havnevesenet får det som de vil.

– Det siste tiåret har vi jobbet målbevisst for en endring av havnestrukturen i Ålesund. Det har skjedd en fullstendig transformasjon, sier Flem.

I lørdagens papirutgave av Sunnmørsposten kan du lese reportasje om 100 årsjubileet til havnearbeiderne i Ålesund.

Til Flatholmen

Godstrafikken er vekke fra Storneskaia og Prestebrygga, og snart blir det også mye mindre over Skansekaia. Ifølge Flem er det håpet at man om noen år også vil ha flyttet konteinertrafikken i Skutvika til det nye, og da enda større, Flatholmen-anlegget.

Forrige uke var det hektisk aktivitet ved Norlines-kontoret på Skansekaia. Sist helg flyttet de både kontoret og det meste av sin godshåndtering til sin nye terminal på Flatholmen.

Flytter Hurtigruten

Det gamle terminalbygget på Skansekaia skal rives, og gi plass til det nye kontorbyggprosjektet der.

Men Hurtigruten, som Nor Lines også håndterer, skal fortsatt legge til på Skansekaia. En ny og egen liten terminal skal bygges for å betjene Hurtigruten i framtida.

Etter nyttår skal hurtigruteskipene legge til ved Prestebrygga (på sørsida av sentrum) en periode, fram til Skansekaia-prosjektet og den nye terminalen er ferdig bygget.

Ålesundregionens havnevesen har investert nesten 190 millioner kroner i kaianlegget på Flatholmen. Foto: Staale Wattø