Seks mann har som eneste jobb å stelle naturgraset på toppdekket av cruiseskipet «Celebrity Eclipse», og det er altså disse som prøver å løse mysteriet med graset som visner når skipet tar sine transatlantiske turer. Men når båten ferdes langs norskekysten og inn i fjordene, ser både plena på toppdekket og resten av skuta ut til å fungere helt utmerket.

Mye folk

Nesten hver eneste morgen denne sommeren har cruiseskipene kommet sigende inn Hessafjorden med et folketall som en middels sunnmørskommune om bord.

– På denne turen er det 2.886 passasjerer og en besetning på 1.492, forteller Kolbjørn Stuvebakken.

Han er fra tjukkeste Hallingdal, men har tittelen key account manager i Celebrity Cruises Norway. Stuvebakken var vert da reisebyråene Berg-Hansen og Via Egencia inviterte et knippe gode kunder på en omvisning da «Celebrity Eclipse» var på sitt tredje besøk i Ålesund denne sommeren.

Cruiseveteraner

Blant Vias gjester var ekteparet Steinar og Inger Lise Klokk. 25 cruise har de bak seg, og de har ikke tenkt å gi seg med det første.

– En fantastisk form for ferie, forsikrer de to, som har cruiset omtrent over alt der det er mulig å bevege seg med en cruisebåt.

– Men Karibien er nok favoritten, forteller de.

Som mangeårig los har Steinar Klokk også geleidet kolossene inn og ut av norske fjorder. Det reduserer ikke gleden ved å feriere på de samme båtene.

– Jeg må se horisonten, smiler Klokk.

For alle

De fleste har nok fått med seg at cruise ikke lenger betyr hvite smokingjakker til middag og diamantdryppende millionøser over sin første ungdom. Cruise har blitt en ferieform for hvermannsen, og stadig flere begir seg ut på de sju hav.

Kolbjørn Stuvebakken forteller at gjennomsnittsalderen på passasjerene varierer fra 38 år til et par og førti – alt etter hva slags båt det er snakk om.

– Vi har merket en utrolig økning i cruisemarkedet, sier Anne May Bratteberg som er salgssjef i Via Egencia i Ålesund.

Cruisemarkedet tok ifølge Bratteberg skikkelig av i 2007.

– Da tilbød flere rederier cruise med start i Oslo. Det ble overkommelig for mange, og kortere cruise til København og Amsterdam ga nok flere smaken på denne ferieformen.

Variasjon

Bratteberg tror det er flere årsaker til at cruise nå snart må karakteriseres som masseturisme.

– Man kan variere i det uendelige – både når det gjelder type båter og reisemål. Feriebudsjettet blir også lett å håndtere når det aller meste kan betales på forhånd.

Prisene er også overkommelige.

– Prisene er dynamiske og blir styrt av tilbud og etterspørsel. Følger man med, kan man finne cruise helt ned i fire-fem tusen kroner.

Elegant

Miljøet om bord på «Celebrity Eclipse» bærer preg av diskré eleganse. De store handlegatene i hele skipets lengde er tatt bort på «Eclipse» til fordel for mer luft og lys. Men det er selvsagt et rikt utvalg av små, elegante designerbutikker.

Ønsker man å bytte ut skipets store spisesal til fordel for mindre spesialrestauranter, finnes det flere muligheter. Kaloriene kan forbrennes i skipets velutstyrte helsestudio. Ulike spa-tilbud er selvsagt på plass, og i bassengområdet og i solariet ligger det folk i alle fasonger som ikke ser ut som de har tenkt tanken på å bevege seg over landgangen.

Aktivitetsprogrammet er mildt sagt rikholdig, og spenner fra sushikurs til stort show i skipets teater med 2.000 seter. Skipes kunstgalleri arrangerer jevnlige auksjoner.

– Her skal det være umulig å kjede seg et eneste sekund, sier Kolbjørn Stuvebakken.