Det går fram av et nytt brev fra Vegdirektoratet til Statens vegvesen region midt.

Nordøyvegen er beregnet å skulle koste 3,05 millarder kroner. 2,1 milliarder er ment å skulle dekkes inn gjennom ferjesubsidier.

Da det sist uke ble kjent at Vegdirektoratet ville stoppe framdriften av Nordøyvegen før nærmere avklaring, kom det klare signaler fra Samferdselsdepartementet om at Vegdirektoratet hadde feiltolket tidligere vedtak.

Ekstern kvalitetssikring

Nå viser Vegdirektoratet at et brev fra Samferdselsdepartementet fra 2010 i forbindelse med forvaltningsreformen, at Samferdselsdepartementet har ansvar for å påse at bompengesaken er tilstrekkelig opplyst før den legges fram for Stortinget:

For å sikre en god kvalitet på grunnlagsmaterialet, skal bompengeprosjekt over terskelverdien på 750 mill. kroner underlegges ekstern kvalitetssikring, også når bompengeinnkrevingen foregår på fylkesvegnettet.

Dette innebærer at fylkeskommunen selv må gjennomføre en ekstern kvalitetssikring av kostnadsoverslag og styringsopplegg før saken oversendes Vegdirektoratet, heter det i brevet.

Assisterende samferdselssjef, Magne Vinje i Møre og Romsdal fylkeskommune, sier til Sunnmørsposten at man vil legge fram saken for Fylkesutvalget kommende uke.

– Slik jeg ser denne saken, er det ikke noe dramatikk i den. Vi må først avklare hva som ligger i det nye brevet. Dersom alle parter samarbeider vil det neppe bety noe for framdriften av prosjektet, sier Vinje.