Årsaken er at alle dagens Lynx-helikoptre tas ut av tjeneste i løpet av året. De har fungert som Kystvaktens arbeidshest i flere tiår, men skal byttes ut med nye NH90 som har større rekkevidde. Problemet er at de nye helikoptrene ennå ikke er klare for å settes inn i full drift, skriver Bergens Tidende.

– Dette er svært beklagelig, og det svekker beredskapen, sier leder Kjell Ingebrigtsen i Norges Fiskarlag.

I alt 14 NH90 helikoptre skulle vært levert til Forsvaret for seks år siden.

– Fra desember til mai vil det være et vakuum. I denne perioden har vi bare ett fartøy med helikopter om bord, og de vil være under opplæring, så vi kan ikke planlegge bruk av det til søk og redning, sier Steve Olsen, senior stabsoffiser i Kystvakten til Smp.no.

Det er særleg kapasiteten for søk og redning som er redusert, dette bekymrer fiskerne.

– En sentral del av Kystvaktens oppgave er redning og beredskap. Er helikopter i nærheten, kan folk føle seg tryggere på havet. I en nødssituasjon teller minuttene, og nærhet er umåtelig viktig. Er ikke beredskapen tilstrekkelig, og helikoptre mangler, kan en ulykke få et tragisk utfall, sier Ingebrigtsen i Fiskarlaget til Bergens Tidende.

Barentshavet

Et særlig vanskelig område i denne perioden vil være Barentshavet, der det i utgangspunktet er få andre ressurser.

– Vi vil bruke kystvaktfartøyene på en mer taktisk måte. Men uansett hvordan vi vrir og vender på det gir dette ikke den kapasiteten som helikopter gir. Fra Jan Mayen-sonen til Smutthullet er et enormt havområde, sier stabsoffiser Steve Olsen til Smp.no.

Dersom en nødssituasjon skulle oppstå, nøler Kystvakten ikke med å ta kontakt med andre land, for eksempel Russland. Samtidig ser de veldig fram til å få den nye helikoptertypen.

Mann over bord

Ved hovedredningssentralen i Nord-Norge sier de at enkelte typer hendelser vil være mer kritisk enn andre.

– Ved for eksempel mann over bord-situasjon vil det være viktig å komme raskt til unnsetning. Mens ved andre situasjoner som ikke utvikler seg så fort, kan det være tilstrekkelig med Sea King eller redningshelikopter fra Longyearbyen. I svært mange tilfeller vil andre sivile fartøy være de som raskest kan gå til assistanse. En langvarig periode uten helikopter om bord på Kystvakten vil være en svekkelse av den totale beredskapen i Norskehavet og Barentshavet, men situasjonen er ikke kritisk, sier redningsinspektør Tore Wangsfjord til Smp.no.