Telenor har det de sjøl omtaler som enorme reparasjonsoppgaver etter den heftigste lyn- og tordenperioden på mange år.
Gjelder fasttelefon og bredbånd
- Vi har alt unna mye, men har fortsatt en stor jobb foran oss med å rette feil. Dette gjelder fasttelefon og bredbånd. Mobilnettet er ikke ramma på samme måte, sier informasjonssjef Per Arild Meling i Telenor.
- Flere har kontakta oss og fortalt at de har fått skissert rettetida til godt inn i det nye året, etter å ha meldt inn feil?
- Det stemmer dessverre. I og med at dette er enkeltfeil og ikke sentralfeil, må hver enkelt hjelpes, og selv om entreprenørene jobber på spreng for å ta unna køene, tar dette tid, sier Meling. I Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane er det Eltel Networks som utfører dette arbeidet for Telenor.
Les også: – Slo ned to ganger i samme hus
244 enkeltfeilt i M&R - 286 i S&FJ
- Hvor mange er det nå som venter på å få retta feil i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane?
- Per i dag har vi 244 enkeltfeil i Møre og Romsdal og 286 i Sogn og Fjordane. I går var tilsvarende tall 306 i Møre og Romsdal og 288 i Sogn og Fjordane. Det synker med andre ord, men det tar tid. I Rogaland og Hordaland er det for øvrig enda flere som har meldt inn - og venter på, retting. Her kan folk oppleve at rettetida bli skissert heilt fram til midten av januar, sier Meling - og kommer med følgende liste over de kommunene med flest innmeldte feil:
Møre og Romsdal:
Fræna 31
Ålesund 29
Molde 27
Kristiansund 21
Haram 16
Herøy 12
Vestnes 12
Sogn og Fjordane:
Florø 63
Gulen 22
Bremanger 21
Høyanger 20
Førde 20
Vågsøy 19
Selje 18
Askvoll 17
Gaular 13
Eid 11
Hyllestad 11
Naustdal 10
Les også: Flere tusen husstander rammet av strømstans
Plaster på såret
- Har dere noe plaster på såret for de som blir sittende uten for eksempel bredbånd i jula?
- Ja, vi har faktisk dét, sjøl om lyn og torden strengt tatt ikke er vår feil, sier Meling.
- På samme måte som kundene, liker heller ikke vi at de ikke har nett. Derfor vil alle som melder inn feil på bredbånd fra og med i dag av og som vi ser ikke vil få feilen retta før jul, få tilbud om å få tilsendt et simkort, slik at de kan bruke mobilt bredbånd fram til feilen er retta. I tillegg vil vi kontakte de som alt har meldt inn feil, og som heller ikke vil få feilen rette før etter høgtida, med tilsvarende tilbud, sier informasjonssjefen.
- Hvis noen - mot formoding, skulle falle mellom to stoler og stå uten et slikt tilbud, så ta kontakt med kundeservice. Det er nemlig som oftest slik, at en glipper på noen få, sjøl om en anstrenger seg til det ytterste, sier han.