– Det er meningsløst å bruke energi til å holde ferjer til kai. Målinger viser at opp til 20 prosent av drivstoffutgiftene på dieseldrevne ferjer går med til dette, sier administrerende direktør Ivan Fossan i Norled til Sunnmørsposten.

Det er Norled som fra nyttår har overtatt ferjedrifta mellom Lavik og Oppedal i Sogn og Fjordane fra Fjord1. Etter planen skulle det nye flaggskipet til rederiet, den batteridrevne ferja «Ampere,» inngå som ei av tre ferjer på strekningen fra nyttår. En del formelle prosesser har gjort at den er noe forsinket, men om få dager vil den gå fra verftet Fjellstrand AS i Hardanger inn i ordinær drift.

Motorkraft

De fleste ferjer i Norge blir fortøyd med trosser når de legger til ferjelemmen. De bruker motorkraft sammen med en låsemekanisme i lemmen. Norled har funnet andre løsninger på dette for å unngå å bruke unødvendig batterikraft. Det er blitt montert en stor sugekopp på ferjekaia. Ved et vakuumprinsipp blir ferja holdt til kai sammen med låsemekanismen i selve lemmen. Samtidig blir «Ampere» koblet til en batteridrevet ladestasjon som hurtiglader batteriene i ferja.

– I prinsippet skal det ikke være noe i vegen for at denne måten å fortøye ferjer på kan brukes overalt, men da må ferjekaiene bygges om. Forutsetningen er at ferja er konstruert slik at sugekoppen fester seg til skroget, sier prosjektleder Konstantinos Gagos ved Fjellstrand AS til Sunnmørsposten.

Han understreker at han ikke har første hånds kjennskap til prinsippet, men batteriferja er konstruert for å kunne fortøye på denne måten.

Han er imidlertid klar på at man så langt ikke har hatt problemer med den elektriske ferja utover det som er vanlig med nybygg.

– Fordelen med denne ferja er at den grovt sett veier bare tredjedelen av hva ei ferje av stål gjør. Den har dobbelt skrog som en katamaran, og prøveturene har vist at kursstabiliteten er veldig bra, sier Konstantinos Gagos.

Prinsippet med sugekopper er i dag lite utbredt. Etter det Sunnmørsposten forstår er det ingen ferjekaier i Midt-Norge som har denne typen fortøyning.

Ulike løsninger

– Det må være opp til rederne å be om slike løsninger. Vi prøver å legge til rette for de ønskene som rederiene har, sier senioringeniør Morten Søvde i Statens vegvesen Midt til Sunnmørsposten.

Han ser klart poenget med å spare drivstoff, og han regner med at vi i framtida vil komme til å se flere ulike løsninger på hvordan fortøyningene kan gjøres.

Tilbake til den administrerende direktøren i Norled, Ivan Fosse, innrømmer han at det har vært dristig å satse på en ny teknologi med eldrift. Man må ha mer enn pris for øyet når man går for dette. Likevel er han ikke i tvil om at eldrift bør bli et satsingsområde.

– Det er mulig med eldrift på halvparten av våre ferjestrekninger. Vi vil vurdere batteriferjer ved flere av strekningene våre, sier han.

<strong>Forventning:</strong> Adm. dir Ivan Fossan i Norled ser fram til at «Ampere» kommer i ordinær drift.