Anna, Elsa og Kristoff med flere fra den dataanimerte 3D-filmen «Frost», som Walt Disney Pictures lanserte i 2013, vil stille opp for å underholde cruisepassasjerene.

Landsby

Det skjer i forbindelse med et storslått og skreddersydd arrangement på Sunnmøre Museum som blir kalt Sunnmøre Village.

Passasjerene fraktes med buss til Borgundgavlen, og får underveis se jugendbyen Ålesund fra sjøsiden. I Borgundgavlen blir det både sommerbryllup med prinsessene Anna og Elsa på gjestelisten og anledning til å smake på den sunnmørske mattradisjonen svela.

Ålesund er eneste havn på de to norgescruisa der det blir et eget «Frost»-arrangement.

Snedronningen

Filmen «Frost» henter inspirasjon fra H.C. Andersens eventyr «Snedronningen», og handler om en modig prinsesse som sammen med sitt trofaste følge legger ut på en eventyrlig reise for å finne sin søster som har skapt evig vinter med sine overnaturlige krefter. Og i en slik setting skulle vestlandske fjorder med snø i fjellene være helt perfekt.

Vikingopplevelser. Passasjerene får også med seg vikingopplevelser i regi av Arne Tunheim, primus motor for Giskespelet. Det skjer på spelstaden på Giske. Der får passasjerene et innblikk i dagliglivet til de norske vikingene. En video med Arne Tunheim ligger allerede ute på Disneys hjemmeside.

Bente Saxon, markedsansvarlig for cruise i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre, sier at det i begge tilfeller er snakk om et lukket arrangement for skipets passasjerer.

Stor oppmerksomhet. Likevel tror hun «Disney Magic»s besøk i Ålesund kommer til å vekke stor oppmerksomhet, og at mange sunnmøringer vil ta turen til Ålesund for å få en liten smak av Disneys eventyrverden.

Disneycruise ligger i øvre prisklasse, og er så populære at det bruker å være venteliste.

– Det er nok mange barnefamilier som drar på slike turer, sier Bente Saxon.

Første gang

Ingen av Disney Cruise Lines fire skip har noen gang tidligere vært i Norge.

– Dette er både første norgesbesøk og første besøk i vestlandske fjorder. Representanter fra Disney Cruise Line har vært i Ålesund fire ganger. De gjør en grundig jobb, og ingen ting blir overlatt til tilfeldighetene. De er også veldig opptatt av lokal verdiskaping på de stedene de besøker, forteller Bente Saxon.

Hun har siden 2009 jobbet aktivt opp mot Disney Cruise Line for å få i stand besøk i Ålesund.

Langvarig jobbing. – Dette er resultat av langvarig jobbing. For oss er dette et prestisjeanløp. Jeg håper det blir en suksess, og at vi får besøk av ett av disneyskipene flere ganger.

God Norges-reklame

– Hvor god reklame er disse besøkene for Norge og steder som  Ålesund og Geiranger, Bente Saxon?

– Jeg vil si svært god reklame. I all markedsføring Disney Cruise Line gjør av sine norgescruise, nevnes Frost arrangementet i Ålesund spesielt. Og vi som jobber i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre, har allerede fått henvendelser som følge av denne oppmerksomheten, forteller Bente Saxon.