Han vil på fylkesutvalgsmøtet mandag forsøke å få flertall for en uttalelse, der det det tas til orde for strakstiltak allerede for inneværende år, slik at man kan forsere og sette i gang bygging av mindre oppstartklare vegprosjekt i Møre og Romsdal gjennom ekstra bevilgninger i revidert nasjonalbudsjett i mai-juni i år.

Bakgrunnen er bekymringsmeldingen som Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) nylig kom med. Den gikk ut på at bransjen i region midt har over 50 prosent ledig kapasitet.

En slik situasjon mener Iver Nordseth er bekymringsfullt. På kort mener han det viktigste er å unngå oppsigelser og avskaling i bransjen.

En varslet situasjon

Han minner om at fylkeskommunen ved flere anledninger gjennom fjoråret har pekt på at denne situasjonen var i ferd med å oppstå fra 2016, dersom flere av de større vegprosjektene i fylket vårt ikke ble startet opp som opprinnelig planlagt i NTP-sammenheng, samtidig med at en rekke store vegprosjekter i Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag nylig er avsluttet eller er helt i sluttfasen.

Nordseth nevner her rassikring med bygging av tunnel på riksveg 70 på Oppdølstranda som er ferdigstilt, E39 Harangen-Høgkjølen som ferdigstilles tidlig høst 2015 og E136 Vågstrandstunnelen og Tresfjordbrua som ferdigstilles i 2015.

Kvivsvegen med rassikring langs fjorden er et annet eksempel på et relativt nylig ferdigstilt prosjekt i fylket vårt.Enda viktigere enn strakstiltak for mindre oppstartklare vegprosjekt, mener han det er at man får i gang de store planlagte prosjektene i Møre og Romsdal som er tatt inn i NTP, men som i følge Handlingsprogram 2014-2017 vil få utsatt oppstarttidspunkt på grunn av reduserte bevilgninger.

Frykter investeringstørke

Her viser Nordseth til tidligere uttalelser og vedtak om at man våren 2014 fikk kutt på til sammen 350 millioner kroner, med fare for å bli skjøvet helt ut fra denne handlingsprogram-perioden på følgende prosjekt:

  • Rv 70 Tingvoll-Meisingset pluss Meisingset-Ålvundfossen (utsattt oppstart fra 2016 til 2017)

  • E39 Betna-Vinjeøra-Stormyra (utsatt oppstart fra 2016 til 2017)* E136 Romsdalen-Rødstøl-Oppland grense (utsatt oppstart fra 2016 til 2017)

  • E136 Ørskogfjellet (krabbefelt)

Iver Nordseth peker på at dersom disse vegprosjektene ikke sikres bevilgninger til oppstart i 2016, vil man stå overfor en langt alvorligere situasjon med virkelig investeringstørke de nærmeste årene.

Det tas i uttalelsen til orde for at man forventer at regjering og storting, både ut fra den stert bekymringsfulle sysselsettingssituasjonen i anleggsbransjen og utfra de prekære utbedringsbehovet, sikrer oppstartmidler gjennom revidert statsbudsjett til våren og statsbudsjettet for neste år som legges fram til høsten.