– Prosjektene er hemmelig inntil de starter på dem. Da er de åpne. Mange av bedriftene holder på å jobbe med kjempespennende, virkelige løft, type drømmeprosjekt. De er offentlige med en gang de blir finansiert opp og starta. Der er mange gode historier og det er de prosjekta jeg mener det er så viktig å gripe tak i, sier Hildre som deltok på Innovasjon Norges «drømmeløft» i Ålesund torsdag.

1,5 milliard

Han forteller at høgskolen er involvert i forskningsprosjekter for bortimot 1,5 milliarder kroner over åtte år gjennom fire SFIer og en SFF.

Sist torsdag var det avspark for SFI Marine Operations i Ålesund. I tillegg er høgskolen langt inne i en SFI som heter Smart Maritime som handler om miljøfokus på båter der Marintek er søker og høgskolen en av forskningspartnerne. Videre har de en SFI i Offshore Mecathronics i Agder, som går på robotisering og automatisering på boredekk og boreutrustninger både på rigg og havbunnen.

– Vi er involvert i mange av disse før vi blir en del av NTNU. Nå etter nyttår er vi med i den andre lista med SFF Amos om autonome systemer og SFI Exposed om å flytte næringa ut i havet, forklarer Hildre som altså sier at det vil komme nyheter i form av pilotprosjekt.

Ikke lenger handelsby

Under møtet sa han at Ålesund må forstå at den er en næringsby og ikke lenger en handelsby.

– Hvis du går en del år tilbake var Ålesund en handelsby og næringa var i distrikta rundt Ålesund. Ser du på kunnskapsarbeidsplasser – se på Vard hvordan de bygger opp midt i byen, vi har Farstad, DNV-GL, og inne på Campus Ålesund en voldsom utvikling og fart på kunnskapsarbeidsplasser som er næring – så er Ålesund til de grader en næringsby. Jeg er ikke sikker på om Ålesund oppfatter seg sjøl som det. Jeg er ikke sikker på om byen har en næringskonsulent engang. Den blir også en universitetsby, påpeker Hildre.

– Bør de bidra i forhold til å trekke kompetanse?

– Sjølsagt!

Dra sammen

Konsernsjef Gunvor Ulstein mener regionen har alle muligheter for å lykkes hvis en klarer å dra sammen. Grunnlaget om å konkurrere når de må og samarbeide hvis de kan, har ligget der siden 70 tallet.

– Vi har bedrifter i verdensklasse, vi kan gjøre mer av alt vi har gjort og samtidig kan vi drive intraentreprenørskap og se trender helst før andre ser dem, men til det trengs det infrastruktur, sa hun og nevnte både Hafast og Møreaksen.

Nærhet viktig

Også Innovasjon Norge er inne i en omstilling. Flere betonte viktigheten av de er nær der det skjer. Og mindre byråkratisk. Gjerne flytte hovedkontoret til Ålesund

Odd Gjørtz, styreleder i Legasea, pekte på at Norge leverer ca. 1,5 millioner tonn fisk av den totale verdensproduksjonen på ca. 100 millillioner tonn og tilsvarende innen oppdrett.

– Vi er nødt til å finne posisjoner i dette globale markedet der vi er ledende. Vi har vært flinke innen det maritime. Vi må klare å lage en like god analyse innen det marine og legge strategi for å bli verdens beste her, sa han.

Per Erik Dalen i GCE Blue Maritime er veldig glad for at Høgskolen fikk SFI og koblinga mot NTNU. Sammen med andre norske sterke miljø skal er en nå sørge for å overføre kunnskap fra ett område til et andre.

– At Ålesund blir arena for havromskompetanse er viktig og at virkemiddelaktørene avklarer sine roller og avbyråkratiseres, sa han blant annet.