• Se vegvesenets egen video om prosjektet i vinduet øverst i saka

- Utbedringen skjer for å tilfredsstille kravene i tunnelsikkerhetsforskriften og El-tilsynsloven, heter det fra Statens vegvesen om prosjektet.

På Nordvestlandet skal følgende tunneler utbedres:

  • Gyltunnelen (riksveg 70)

  • Måndalstunnelen (E136)

  • Innfjordstunnelen (E136)

  • Blindheimstunnelen (E39)

  • Moatunnelen (E39)

  • Ålesundstunnelene (riksveg 658)

  • Rotsethorntunnelen (E39)

  • Kjøshammartunnelen (E39)

  • Kongenestunnelen (E39/riksveg 15)

  • Breisvortunnelen (E39/riksveg 15)

  • Marajøltunnelen (E39/riksveg 15)

Det er utarbeidet planer for hva som skal gjøers i hver enkelt tunnel, men her er noen eksempler på utbedringsarbeidet som blir gjort:

  • Bedre ventilasjon for å drive ut røyk. Bedre brannsikkerhet, nytt slukkeutstyr og godt merkede nødutganger.

  • Nødkommunikasjon med direkte kontakt til vegtrafikksentralene. Styringssystemer slik at tunneler kan stenges når det er ulykker eller brann.

  • Bedre belysning.

  • Nye kabler og kabeloppheng som er forutsetningen for at sikkerhetsopplegget i en tunnel virker.

  • Bedre sikring mot brann ved å dekke til brennbar vann- og frostsikring (PE-skum) med betong.

Det praktiske opplegget vil variere ut fra lokale forhold.

- Noen steder stenges tunnelene kveld og natt. Andre tunneler stenges helt og trafikken dirigeres til omkjøringsveier. I tunneler med to atskilte løp avvikles trafikken i ett av løpene.

- Konsekvensene kan bli store på de mest trafikkerte vegene, heter det.

Gjør som over 22.000 andre - følg smp.no på Facebook