Se vegvesenets egen video om prosjektet i vinduet øverst i saka
- Utbedringen skjer for å tilfredsstille kravene i tunnelsikkerhetsforskriften og El-tilsynsloven, heter det fra Statens vegvesen om prosjektet.
På Nordvestlandet skal følgende tunneler utbedres:
Gyltunnelen (riksveg 70)
Måndalstunnelen (E136)
Innfjordstunnelen (E136)
Blindheimstunnelen (E39)
Moatunnelen (E39)
Ålesundstunnelene (riksveg 658)
Rotsethorntunnelen (E39)
Kjøshammartunnelen (E39)
Kongenestunnelen (E39/riksveg 15)
Breisvortunnelen (E39/riksveg 15)
Marajøltunnelen (E39/riksveg 15)
Det er utarbeidet planer for hva som skal gjøers i hver enkelt tunnel, men her er noen eksempler på utbedringsarbeidet som blir gjort:
Bedre ventilasjon for å drive ut røyk. Bedre brannsikkerhet, nytt slukkeutstyr og godt merkede nødutganger.
Nødkommunikasjon med direkte kontakt til vegtrafikksentralene. Styringssystemer slik at tunneler kan stenges når det er ulykker eller brann.
Bedre belysning.
Nye kabler og kabeloppheng som er forutsetningen for at sikkerhetsopplegget i en tunnel virker.
Bedre sikring mot brann ved å dekke til brennbar vann- og frostsikring (PE-skum) med betong.
Det praktiske opplegget vil variere ut fra lokale forhold.
- Noen steder stenges tunnelene kveld og natt. Andre tunneler stenges helt og trafikken dirigeres til omkjøringsveier. I tunneler med to atskilte løp avvikles trafikken i ett av løpene.
- Konsekvensene kan bli store på de mest trafikkerte vegene, heter det.