Kun få dager før skolestart i fjor høst bestemte mattelæreren seg for å prøve ut undervisningsmetoden på ei gruppe med 22 andreårselever fra linjene idrett og creo, som tar faget Matematikk S1 ved Ålesund videregående skole.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland på smp.no

Regning

Vi er på besøk i en dobbelttime. Det har såvidt ringt inn, før de ivrigste elevene er i gang med å regne matteoppgaver. Bell er fra første minutt disponibel til å veilede elever som står fast.

– Alternativt ville jeg ha starta timen med 20 minutters tavleundervisning, men da hadde jeg fått mindre tid til å hjelpe den enkelte, sier Bell. Spesielt de som lurer mest, men som sier minst, håper han å nå.

Han har stor tro på metoden omvendt undervisning, eller «flipped classroom», som for alvor ble tatt i bruk på en high school i USA i 2007.

Siden har lærere i flere land blitt inspirert av de pedagogiske grunntankene om å utnytte dagens teknologi, slik at elevene får mer tid til å jobbe aktivt med oppgaver i timene.

Men Bell har forståelse for at metoden ikke passer alle lærere eller elever.

Videoer

– Når jeg lager videoer med teori, som jeg legger ut på YouTube, prøver jeg å korte ned og gjøre stoffet så tydelig som mulig gjennom grafikk og farger, forklarer Bell. Elevene får melding med link på Facebook når en ny video er publisert. Det er tidkrevende å lage videoer, men fordelen er at de kan brukes neste skoleår.

– Alle elevene må levere inn egenvurderingsskjema med jevne mellomrom, der de opplyser hvilken leksjon de er på og vurdere seg sjøl og hvor godt de forstår teorien. De kan også stille spørsmål til meg om teorien, opplyser Bell.

Er det ting mange lurer på, tar han gjennomgangen på tavla. Er det spørsmål bare én lurer på, tar han det opp direkte med eleven.

Å frigjøre mer tid til regning på skolen, i steden for at elevene må bryne seg på de vanskeligste oppgavene heime, er en stor fordel, mener Bell.

På et såpass høgt nivå elevene befinner seg på, er det langt fra alle som kan få hjelp med foreldre.

Oversiktlig

Siden alle elever lærer ulikt, er det noen som fortsatt foretrekker å bruke læreboka for å tilegne seg stoffet i steden for å studere en video. Flere av elevene vi snakker med, uttrykker derimot at de setter stor pris på undervisningsmetoden. 17-åringene Mathilde Reinlund og Jonas Fagermo føler at de får utnytta tida mye bedre, får lettere hjelp av læreren og at det er oversiktlig.

– Når vi skal forberede oss til prøver og eksamener, er det lett å gå tilbake i videoene og finne igjen teorien, mener Fagermo.

– Jeg syns matte er ok, og jeg ble mer motivert for å lære da vi begynte med denne metoden, forteller Mathilde.

Mangler

Lars Arthur Tusvik Helle opplever at det er lettere å komme i gang med å lære matte, når man kan se en video. Han synes videoene er forståelige, men at noe av teorien til tider kan bli litt dryg.

– Jeg tror også at det er lett for at flere detter av når man har vanlig tavleundervisning, sammenligna med videoer, der du kan trykke på pause og gå tilbake for å se det du lurte på, påpeker medelev Veronica Emblem Muren.

Noen av elevene savner derimot mer tavleundervisning.

– Begge opplegga fungerer, men har sine mangler, så kanskje det hadde vært bedre med en blanding, sier Sofie Sletteberg.

Følg smp.no på Facebook