Dette er det realistiske scenariet for den ferjefrie fjordkryssingen. Det bekrefter en fersk rapport fra konsulentfirmaet Osloeconomics som har sett på ulike scenarier med hensyn til finansiering, nedbetalingstid og bompengesatser.

SE VIDEO: Presentasjon av Møreaksen

– Rapporten bekrefter våre antagelser, sier daglig leder Jan Petter Hammerø. Nå er han opptatt av å få Møreaksen inn på Nasjonal Transportplan.

– Vi ser at Rogfast har fått 10 prosent statlig finansieringsstøtte. Det burde vært mulig for oss å få det, kanskje enda mer hvis vi får ny regjering, sier Hammerø  og viser til at opposisjonen har signalisert at de går for flere typer finansiering.

Hammerø er spent på hva som kommer fram når BI-professor Torger Reve i morgen (torsdag) skal presentere sin rapport omkring Ferjefri E39.

– Da professor Victor Norman  var på Agenda E39 ble han spurt om det var forsvarlig å bygge Møreaksen. Han svarte at det var uforsvarlig å ikke bygge Møreaksen, påpeker Hammerø.