Gadus Neptun ble døpt av gudmor Tone Myklebust i ettermiddag.

Tråleren er utformet for fangst av hvitfisk, og fabrikken om bord er optimalisert med en prosesserings- og innfrysingskapasitet på opp til 80 tonn i døgnet. Tråleren har fiskemjølfabrikk for restråstoff, og en rekke tunge arbeidsoperasjoner er fjernet med bruk av robot og annen teknologi.

Fartøyene i Gadus-serien er unike ved at de har to motorer og dieselelektrisk framdrift, noe som er nytt for norske trålere.

– Dette er nybrottsarbeid, og der både vi og Havfisk har jobbet lenge med å studere drifta til rederiet og for å finne gode løsninger, sier designer Agnar Juvik i Vard Design.

Gode erfaringer

Den totale kostnadsramma for å bygge og sette i drift de tre trålerne i Gadus-serien er nærmere 800 millioner kroner. De to første trålerne har vært i drift i en periode, og erfaringene med fartøyene så langt er svært gode.

Lasse Stokkeland, prosjektleder og teknisk direktør i Havfisk, er godt fornøyd.

– Til å være trålere er Gadus-serien svært nyskapende, både når det gjelder den dieselelektriske framdrifta, to propeller og skrogutforminga. Tunge jobber er automatisert, fartøyet er rolig i sjøen og det er lite støy om bord, noe som har mye å si for komforten til mannskapet, sier han.

Se video i toppen av saken

Gadus Neptun til kai i Ålesund. Foto: Staale Wattø