Valget av trase for framtidig ferjefri E39 i Møre og Romsdal viser veg til det midtre alternativet i Sogn og Fjordane.

Det mener tilhenger av bru mellom Anda og Lote - daglig leder Mats Andersson i Nordfjordkryssing.

Betydningen for næringslivet på Søre Sunnmøre ble tydelig avgjørende da regjeringa valgte Hafast -fastlandssamband mellom Hareid og Sula - på Sunnmøre.

Følg smp.no på Facebook

Samme effekter som Hafast

Derfor mener midtre-tilhengerne at regjeringa viser at det ikke bare handler om å komme raskest og billigst fra Volda til Ålesund, men også om å binde sammen landsdelen.

– Midtre trase gjennom Nordfjord vil de gi samme effektene som Hafast. Det er disse to traseene som gir klart størst regional utvikling, argumenterer Andersson i en pressemelding.

Les mer: Hafast-valg møtt med jubel i næringslivet

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var ikke særlig pratesalig da smp.no spurte om tilsvarende argumentasjon ville gjelde for trasevalget i Sogn og Fjordane. Men han påpekte likevel følgende:

Tror på indre

Den indre linje i Nordfjord er beregnet å være seks milliarder billigere, men den midtre linja gir best netto samfunnsnytte over lang tid.

Han peker på at Frps parlamentariske leder Harald Tom Nesvik var klar på at valget i Møre og Romsdal på ingen måte la føringer for valget lengre sør.

–  Regjeringa legger vekt på god framdrift i arbeidet med ferjefri E39. Halve indre korridor mellom Skei og Volda er allerede ferdig bygd, og åpner som E39 14. juni i år, sier Flo.

Mer på programmet?

Den åpningen er det forøvrig samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som står for.

Ryktet har gått om at dette kan være tidspunktet for en offentliggjøring av E39-trase i Sogn og Fjordane.

Men per i dag er åpningen planlagt ved rasteplassen like ved Hjartåelva godt inne på Volda-sida, så om Solvik-Olsen skal flagge trasevalg for fylket i sør må han trolig legge inn flere stopp på turen.

Nordfjord: E39-kampen i Nordfjord står om midre og indre linje. Midtre går gjennom Sandane og Eid og vidare Stigedalen og bru over fjorden i Volda. Her er det to alternativ. Indre linje legg opp til tunnel gjennom Utvikfjellet, bru over Nordfjorden i Stryn og vidare til Hornindal og Kvivsvegen til Volda.