– Vet du hvilke rettigheter vi har, spør den ene av de polske flypassasjerene. Hun kan ikke norsk og engelsk og gjør seg forstått ved hjelp av et oversettingsprogram på internett.

Flyet til Polen med 106 passasjerer skulle egentlig gått tirsdag ettermiddag. Men etter boarding ble flyet fra Wizz Air stående på bakken.

– Vi fikk ingen informasjon, annet enn at den ene flydøra kanskje hadde en lekkasje, og at vi måtte vente, sier Joanna Mackiewicz.

Sterk støy

Etter seks timer på Vigra gjorde piloten et forsøk, og flyet tok av mot Polen tirsdag kveld i 22-tida. Men etter et kvarter i lufta returnerte de tilbake til Vigra.

– Det var en uvanlig støy som ble sterkere og sterkere. Det kan sammenlignes med papir som blafrer i vinden, forteller en av passasjerene til Smp.no.

Blant dem var også små barn. Alle var naturlig nok sultne og tørste. På flyplassen fikk hver passasjer en eller to kuponger verdt fire euro hver, til mat og drikke. Men det var ingen servering tilgjengelig, bare automater med mat og drikke.

– Her på hotellet var vi først i totida i natt, forteller Magdalena Paulak.

Alle passasjerene Smp.no snakker med sier at de praktisk talt har fått ingen informasjon, og at det ikke var mat og drikke å få i flyet.

Onsdag har de en lang dag foran seg i Ålesund, før neste fly går torsdag klokka 14.

– Fikk utdelt rettigheter

Det ungarske flyselskapet Wizz Air har ingen ansatt i Norge. Pressekontakt Daniel De Carvalho, stasjonert i Sveits, bekrefter på epost at flyet har fått en skade i den ene flydøra.

Han skriver også at passasjerene fikk utdelt dokumentet EU 261. Her står deres rettigheter skrevet på engelsk.

– Uansett kan passasjerene sende oss kvitteringer for utgifter til måltider for å få det refundert, skriver pressetalsmannen.

Noen av passasjerene virker å ta det hele ganske lett. Andre er skikkelig misfornøyd.

–  Aldri mer Wizz Air, det var forferdelig, sier Lica Katrzyna.

Oppdatering onsdag ettermiddag: Flightradar24.com viser at det skadde flyet har reist fra Vigra. Over Danmark er flyhøyden så lavt som 10.000 fot, noe som tyder på at de flyr uten trykksatt kabin. Normal flyhøyde er litt over 30.000 fot.