Erna Solberg: – E39 skal gå over Kvivsvegen

Nordfjord: E39-kampen i Nordfjord har stått om midtre og indre linje. Midtre går gjennom Sandane og Eid og vidare Stigedalen og bru over fjorden i Volda. Her er det to alternativ. Indre linje legg opp til tunnel gjennom Utvikfjellet, bru over Nordfjorden i Stryn og vidare til Hornindal og Kvivsvegen til Volda. 

Var det riktig å velge indre trase?
Du må velge et alternativ

Arkivfoto: Knut Arne Aarset 

Nyheter

Regjeringen går for det indre alternativet for E39 i Nordfjord. Det kommer fram i et intervju statsminister Erna Solberg har gitt til Aftenposten.


I kø for å støtte midtre linje

Høyre og Frps lokallag i Ørsta og Volda står i kø for å skifte syn på stamvegtrase. Sist ute er Ørsta Frp.

Det har vært spekulert i lengre tid om når avgjørelsen om vegtraseen i Nordfjord ville bli offentliggjort.

Mandag kveld kom den overraskende nyheten om at avgjørelsen var tatt - og at det indre alternativet vant, på bekostning av den såkalte midtre linja Anda-Lote.

Kvivsveggeneralen: – Fornufta har sigra

Økonomi avgjørende

E39 skal altså gå i tunnel under Utvikfjellet ved Stryn og bru over fjorden før den fortsetter via Kvivsvegen.


Transport-sjef velger indre

Stein Arve Waagan er skeptisk til E39 gjennom Stigedalen.

– Og dermed blir det mulig å skape høyere trykk rundt prosjektet. Nå kan vi begynne med detaljplanleggingen. Jo raskere veivalgene tas, jo lettere blir det å få fortgang i arbeidet med dette, sier Solberg til avisen.

Peikar på midtre E39-line

– Midtre line frå Volda til Nordfjord kuttar to ferjer og doblar regionen. Vi er ikkje i tvil om stamvegvalet.

Statsministeren begrunner valget med økonomi.

Til NRK Sogn og Fjordane utdyper hun avgjørelsen og sier dette er måten å best utnytte investeringene over Kvivsvegen og Hjartåberga.

– Det er en veginvestering som har litt lavere kostnad, samt at det blir litt kortere kjøretid, legger hun til.

Prisen for strekninga ble i 2011 beregna til 4,5 milliarder. Ifølge Solberg viser nye beregninger at det vil bli noe dyrere, uten at hun kommer med et konkret tall.

Trodde på midtre linje

Avgjørelsen vil falle tilhengerne av den midtre linja tungt for brystet.


E39-debatten i Nordfjord:

– Argumenta taler for midtre linje i Nordfjord

– Ikke så enkelt, svarer samferdselsministeren.

At regjeringa i E39-valget lengre nord i Møre og Romsdal, la stor vekt på betydningen for næringslivet og det å binde arbeidsregionen sammen - og landet på Hafast - vil ikke gjøre nederlaget mindre bittert.

Midtre-tilhenger og daglig leder Mats Andersson i Nordfjordkryssing påpekte også dette overfor smp.no i vår. Samferdselsminister Ketil Solv-Olsen holdt kortene tett til brystet den gang, men antydet den endelige avgjørelsen ved å peke på at situasjonen var «mer komplisert» for Sogn og Fjordane sin del.

Skuffa Eid-ordførar: – Ser på Sogn og Fjordane som eit forbikøyringsfylke

Lav lønnsomhet


Supertall for Fefast

Bygging av Fefast som krysning av Storfjorden er uhyre lønnsomt, fastslår BI-professor Torger Reve.

BI-professor Torger Reve kom nylig med en rapport hvor det var regnet på lønnsomheten ved de ulike fjordkryssingene. Sogn og Fjordane var den store taperen der - og ingen av fjordkryssingene i fylket ga særlig næringsøkonomiske gevinster.

Statsministeren var ikke tilgjengelig for å kommentere saken overfor smp.no mandag kveld.

Statssekretær Sigbjørn Aanes ved statsministerens kontor opplyser til smp.no at det blir lagt ut pressemelding om avgjørelsen tirsdag morgen.