– Når det blir dyrere for skip å ferdes i områdene våre, kan rederiene skru opp billettprisene. Det kan igjen føre til at cruiseturister ikke velger å komme hit, sier næringssjef Mette Nora Sætre i Hordaland fylkeskommune til Bergens Tidende.

Fra og med nyttår er det ikke lenger lov for skip å seile med drivstoff som inneholder mer enn 0,10 prosent svovel. I dag er grensa 1,00 prosent.

– Det blir rundt 15 prosent dyrere med det nye drivstoffet, og dette går rett på bunnlinja. Det må tas igjen gjennom billettsalget, så kommer det an på hvor lyst turistene har til Norge, sier havnefogd Birger Flem i Ålesundregionens havnevesen.

Bedrer luftkvaliteten

Kravet kommer fra en internasjonal konvensjon om marin forurensning (MARPOL).

Det vil ha lite å si for Ålesund, men kan ha større positive effekter på steder som Geiranger.

– Det er den samme skorsteinen som slipper ut like mye her som i Geiranger, men vi har ikke de topografiske forholdene med stillestående luft mellom fjella. I Ålesund er det derfor ikke et stort problem. Luftkvalitet er derimot et problem i flere byer, som i Bergen og Trondheim, sier han.

Dyrere drivstoff

Flem advarer mot at større kostnader for sjøtransporten kan føre til at større bruk av mindre miljøvennlig transport.

– Tiltaket har positive virkninger for miljøet, men det er negativt om det fører til større bruk av vogntog og bane for godstransport. Sjøtransport er mer miljøvennlig enn begge de alternativene, sier Flem.

Ifølge Flem har drivstoffprisene økt mye i det siste. De nye kravene kommer i tillegg til dette.

– Forbudet går ut over både sjøtransport og cruiserederia. De får en enda større bør, mener Flem.

Dyre alternativ

Sjøfartsdirektoratet bekrefter at det trolig blir dyrere for cruiserederier og sjøtransporten.

– Det er en betydelig merkostnad å bruke et drivstoff som inneholder 0,10 % svovel i forhold til et som kan inneholde opptil 1,00 % svovel, som er kravet i dag. Det er naturlig å anta at skipsfarten velger det rimeligste drivstoffet, men rederiene kan selv velge drivstoff så lenge det tilfredsstiller myndighetenes krav, sier han.

– Alternativet er å bruke marin gassolje, flytende naturgass (LNG), eller å installere eksosvaskesystemer eller scrubbere som reduserer svovelinnholdet i avgassene, forteller han.

Lavutslippsområde

Forbudet gjelder sør for den 62. breddegrad, altså nær Stadt. Flem tror likevel at det i realiteten vil gjelde i havner på Sunnmøre, fordi det er få skip som vil ta med seg flere typer drivstoff i holdingtankene sine.

– Trafikken til Ålesund kommer nesten utelukkende via Nordsjøen, sier Flem.

Årsaken til at grensa går ved den 62. breddegrad er at det allerede er et lavutslippsområde.

– Nordsjøen var allerede et etablert ‘Special area’ når det gjelder utslipp av søppel og olje fra skip, og den nordlige avgrensningen for Nordsjøen ble videreført når det nye lavutslippsområdet / ECA ble etablert. Det er den internasjonale konvensjonen for begrensning av forurensning til sjøs (MARPOL) regulerer dette. Det har vært utredet om man kan utvide ECA til å dekke hele norskekysten, men området tilfredsstiller neppe kriteriene gitt i MARPOL, sier Espeseth.