Dette er to av forslagene som antakelig kommer til å bli med i det nye forslaget til bypakke for Ålesund som skal behandles i bystyret allerede den 5. november.

Tilpasset pakke

- Den nye bypakken må være tilpasset de retningslinjene vi har fått fra samferdselsministeren, sier rådmann Astrid Eidsvik.

I klartekst betyr det at den nye pakken nok ikke blir like innholdsrik og struttende som den til fire milliarder kroner som ble vedtatt i mai i fjor.

Politikere orientert

Eidsvik og hennes medarbeidere er nå i gang med å klargjøre en bypakkesak for det nye bystyret, og arbeidet skjer i nært samarbeid med Statens vegvesen. Tirsdag ble de politiske gruppelederne orientert om arbeidet.

Råmannen ønsker ikke å gå i detaljer om hvor de foreslår at bomstasjonene skal plasseres, men hun signaliserer nokså klart at det vil komme forslag om at man skal kunne ferdes på E39 uten å betale bompenger.

- Vi ønsker også at det skal gå an å komme seg bomfritt fra Giske til Ålesund sentrum, sier Eidsvik til smp.no.

Lerstadveg

Finansiering av ny Lerstadveg er også en viktig del av bypakken.

- Her må vi komme i gang med arbeidet så fort som mulig, sier rådmannen, og dette er også avtroppende ordfører Bjørn Tømmerdal klokkeklar på.

- Nasjonal transportplan skal jo rulleres i 2016 (fylket skal sende sin høringsuttalelse til den nye planen i desember, journ. merk.), og faren er rett og slett at andre får nyte godt av midlene om ikke vi viser at vi ei i gang med noe. Derfor mener jeg at det er bedre å starte på Lerstadvegen raskt, slik at vi i alle fall sender ut et signal om at vi har begynt, sier han - og kommer med et aldri så lite spark til de som tidligere i år erklærte bypakken død og begravet.

- Som jeg hele tiden har sagt har vi ikke fått rødt lys for en hver form for bypakke, men vi må altså gjøre ting på en anna måte. Det holder vi på med nå. En mindre pakke - og det er helt nødvendig, skal den overleve politisk behandling sentralt, sier han.

Må reduseres

Den 16. mai i år reiste en delegasjon fra Ålesund til Oslo for å snakke om bypakken med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Der fikk de klar beskjed om at pakkene måtte reduseres, og at det ikke var noen grunn til å regne med at staten ville bidra med 30 prosent av utgiftene. Solvik-Olsen var også nøye med å understreke at de som skal betale bompenger, også må ha direkte nytte av det.

Kritisk vurdering

I et brev til Ålesund kommune etter møtet, skriver samferdselsministeren: «I kommunenes videre arbeid med bypakkene, vil jeg oppfordre til en kritisk vurdering av hvordan bomstasjonene foreslås plassert. Dette gjelder særlig hvis det vurderes innkreving fra gjennomgangstrafikk som i liten grad får nytte av tiltakene i byområdene».

I den reviderte bypakken vil nok heller ikke Brosundtunnelen være med.