Å suse fra Ålesund til Oslo på to og en halv time er ikke science fiction, mener Lyntogforum Møre og Romsdal.

Onsdag kom økonomiprofessor Ola Grytten til Ålesund for å si sin hjertens mening om finansieringa.

Oljefondet?

Skal Norge bygge pensjonsfond – eller skal Norge bygge infrastruktur, spurte Grytten, før han advarte om at noen sikkert ville bli skuffa.

– Alle syns jeg er så negativ. Men jeg prøver å si hvordan økonomer ser det, og hvordan politikere ser det. Jeg tror at hvis man skal finansiere lyntog, så må man kunne si at vi har våre egen finansiering, konkluderte Grytten.

LEDER: For å sikre klima og konkurransekraft

Privat

Grytten er helt sikker på at Norge bør bygge ny og rask jernbane, og ikke bare fornye den gamle jernbanen.

– Men så spørs det hva som skal prioriteres først av ulike prosjekt, sa han. Blant anna derfor mener Grytten at ei egen finansiering av lyntoget er nødvendig.

– Med dagens forbruk i Norge kan fondet uansett være borte i 2050, avhengig av oljeprisen, la økonomiprofessoren til.

Dyrere?

Ei beregning viser at lyntog fra Ålesund til Oslo, på begge sider av Mjøsa, vil koste 165 milliarder kroner.

– Kalkylene er såpass lave at de vil møtes av skepsis, sa Grytten.

– Dette er samme kilometerprisen som Stockholm-Malmö-Göteborg, 200 millioner kroner kilometeren, svarer ålesunderen Thor Bjørlo i Norsk Bane AS, og meiner beregninga er realistisk.

Slik presenterer Norsk Bane lyntog Ålesund-Dovre (ekstern side)

Gudbrandsdalen?

Rundt om i Sør-Norge jobbes det for lyntog fra Trondheim via Oslo til Stavanger og til Bergen.

Lederen av Lyntogforumet, Gunn Berit Gjerde (V), er krystallklar:

– Det er helt avgjørende at vi følger med i diskusjonen hele tida og passer på som en smed, slik at det ikke blir lyntog gjennom Østerdalen, slik noen vil, for da er vi ute for ever, sier ho.

– Skjebnetid

Eva Vinje Aurdal er ordførerkandidat for Ålesund Arbeiderparti. Ho meiner det nå er ei skjebnetid for regionen.

– Lyntog vil gjøre at vår region ikke blir en utkant for spesielt interesserte. Det vil knytte oss tettere til resten av landet på en heilt anna måte enn det fly gjør i dag, sa Vinje Aurdal.