Det betyr at Nordøyvegen er sikret. Nordøyvegen skal binde sammen kommunene Sandøy og Haram, og vil bl.a. bestå av bru og tre undersjøiske tunneler. Med to ferjer i drift på sambandet utgjør det 30 mill. kroner årlig i 40 år.

Siden regjeringen har knyttet en fast sum til hver ferje, åpner det for finansiering av Hafast mellom Hareid og Sula (framtidig trasé for E39) og Langfjordsambandet mellom kommunene Rauma og Molde.

- Det er enighet mellom Frp, Høgre, KrF og Venstre om dette opplegget. Regjeringen vil fremme forslaget i forbindelse med kommuneproposisjonen 12. mai, og med flertall i komiteen blir det slik, sier lederen i kommunalkomiteen Helge André Njåstad (Frp) til Smp.no.

Gladnyhet

- Dette er en skikkelig gladnyhet, ikke bare for Nordøyvegen, men også for flere av de større ferjeavløsningsprosjektene i Møre og Romsdal, sier samferdselspolitiker Frank Sve (Frp) til Smp.no.

Les også: Milepæl for Sande Fastlandssamband

Ferjer

I dag betaler staten gjennom fylkene tilskudd til ferjesamband som går med underskudd. Nordøyvegen og tilsvarende samband har fått gjennomslag for at man skal få disponere disse pengene og la de inngå i finansieringen av fastlandsprosjekt som avløser ferjer. Inntil nå har man håpt på at staten ville være med å betale midlene i 30 år. Nå går flertallet på stortinget inn for at pengene for ferjer som blir avløst av fastlandssamband skal fortsette i 40 år for fylkesvegnettet.

Riksveger

Inntil videre blir det 30 år for riksvegsamband, men dette kan bli endret i framtida. Samtidig vil regjeringa endre på betalingsmåten ved at en fast sum skal følge hver ferje som blir avløst, og ikke underskuddet i driften. For Nordøyegen sin del vil det si 1,2 mrd kroner.

Leder i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal, Oddbjørn Vatne, er glad for denne delen av finansieringen er på plass. Han understreker imidlertid at summen må være indeksregulert. Det går også ei tredje ferje på sambandet i dag, og det er ikke sagt noe om den skal inngå i regnestykket.

- Dersom dette holder seg oppe er 2,8 mrd. kroner av Nordøyvegen finansiert. Vi venter nå spent på konsekvensutredningen (KV2) som også skal se på kostnadene, sier Oddbjørn Vatne.

Følg smp.no på Facebook