Han ber vegvesenet  nå om å gå gjennom sine modeller for å beregne trafikkutvikling på prosjekt der en får fjerna en ferje og erstattet den med bru eller tunnel.-For meg virker det som at de modellene vegvesenet bruker ikke fanger opp ulikheten i det forskjellige prosjektene. Det er forskjell på å rette ut en sving og erstattet en ferje. Jeg mener dette ikke kommer godt nok fram i de modellene som blir brukt til beregne nytten av denne typen prosjekt, sier Solvik-Olsen til smp.noHan bruker dagen i dag til å legge fram skryteliste over hva han har fått til det første halvåret i regjering til Frp-landsmøtet.-Jeg har fått en liste fra vegvesenet som viser at i bortsett fra et tilfelle så har samtlige ferjeavløsningsprosjekt langt høyere trafikkvekst enn hva som ble forutsatt. Dette er tall vi kommer til å ta med oss videre, sier Solvik-Olsen.Et av prosjektene som har sprengt alle vegvesenets kalkyler er Eiksundsambandet. I juni kommer Solvik-Olsen på besøk for må rive bommen.-Dette er et av prosjektene som viser hva det betyr å bygge sammen nye bo-og arbeidsmarkedsregioner. Det er ikke vår fortjeneste at vi nå kan rive bommen. Det er bilistene som har betalt regningen, men det skal likevel bli morsomt å få være med på å stenge bommen, sier Solvik-Olsen.Han vil også be vegvesenet om å fortsette trafikktellingene gjennom tunnelene etter at bommene er fjernet.-Det er viktig å få tall på hvordan trafikkutviklingen blir nå folk kan kjøre gratis. Vi har en debatt om hvor stor avvisning av trafikk bompenger fører med seg. Det vil vi kunne få vite mer om en fortsetter trafikktellingene etter at bommene er revet, påpeker Solvik-Olsen.